Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Hej

Ja min fråga är hur många bar ska man köra med? Visa påstår att det är bra att har för mycke men andra vill ha mindre.
Så vad ska man köra på ja antar att det är skillnad på olika däck och tillverkare.

Har nya däck på min bil iår och kollade trycket förra veckan då hadde dom på däckfirman pumpat i 2,7bar ja sänkte då till 1,9 då jag alltid har kört me det.

Inte så haj på däck men beteckningen på däcken är 195/65R15 91T någon som vet vilket tryck som bör användas med dessa?
Sitter på en 740 -88 sedan.
Användarvisningsbild
av uno83
Brukar stå värden på en klisterlapp vid förardörren. Dock brukar man väl ha lite högre numera då det sänker rullmotståndet och bensinförbrukningen. 1.9 låter lite väl lågt.
Användarvisningsbild
av ER
Jag kör 2,5bar+ i mina vinterdäck av 195/65-15 och vad som står på dörrsidan är bara att glömma då det är undertryck så det skriker om det och enbart ger högre/felaktigt däckslitage och onödigt hög bränsleförbrukning och min erfarenhet är att märke/modell på däckena har noll och ingen betydelse utan det är däckprofilen som styr det hela och sen finjusterar man lite uppåt för att nå perfekt slitagebild med längsta livslängd på däckena. Stötigt blir det inte med detta höga tryck utan det är bara en bonus att man inte riskerar att slå fälgar skeva på normala svenska vägar (läs undermåliga och tjälskottsskadade pga snålhet med underhåll/pengar).
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Pumpade i 2,5 bar det får bli bra, blev mkt lättare att svänga så antar att 1,9 va för lite. Tackar för de snabba svaren :-)-)
av 945S
Man kanske inte skall pumpa i hur mycket som helst bara så där på måfå. Blir det på tok för mycket lär ju väggreppet bli lidande. Har man riktig otur kanske det blir ökad påfrestning och risk för däcksexplosion i högre hastigheter också, vad vet jag.
Men visst, jag kör själv vanligen i mer än rekommenderat tryck...
av Siqqe
Men hallå, däcktrycket beror helt och hållet på vad det är för profil och däcktillverkare. Profilen (både bredd och "höjd") bestämmer mest men det kan skilja lite om man har ett hårt eller mjukt däck.

I mina 215x35 R19 körde jag med 3,2kg. I mina 235x20 R20 kör jag med 3,5kg. Hyffsat mjuka däck. Bl.a. Bridgestone gör väldigt hårda däck om man jämför med Michelin och Goodyear.
Användarvisningsbild
av eccy243
Breda och låga däck (över 205 och under 50) mår bättre ju högre tryck man pumpar i. Alla belastningskoder och hastighetskoder gäller vid däckets maxtryck. Om man prioriterar bränsleekonomi, livslängd, stabilitet, lastkapacitet och högfartsegenskaper, så är det maxtrycket som gäller. Men då får man ju ingen komfort...

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]