Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

Lutar mot att skaffa 18x8 tums Nebula replica fälgar till sommaren till min S60:a. Orginal Nebula tillverkade av BBS väger 11,6 kg.
Har dock ingenstans hittat hur mycket replika versionen i 18x8 tums version väger.
Någon som har pålitlig information eller ett par fälgar hemma som de kan väga??
kan inte svara vad de väger , har inte kvar mina ............ men de vägde as :evil: , bilen blev riktigt trött med dem på , samt törstig som fan.

dock satt de på en tröttis V70n 170hk :roll:
Det va lite de jag misstänkte. :( Måste kanske börja fundera om. Har en T5:a så de e lite mera flås i den, men fälgarnas vikt har ju ändå en stor inverkan på speciellt accelerationen. Vill ju helst inte offra den.

Ingen annan som känner till vikten eller kan väga sina hjul??
v70 2,5T - 99 skrev:kan inte svara vad de väger , har inte kvar mina ............ men de vägde as :evil: , bilen blev riktigt trött med dem på , samt törstig som fan.

dock satt de på en tröttis V70n 170hk :roll:
kan ju säga såhär .... när jag satte på dem .... tur o retur jobbet där den tidigare drog 0,95 , efter byte fälgar så drog den 1,15 lit / Mil.

långkörning till farsan...... didigare ungefär 0,8 , efter bytet ca 0,95 :evil:

snyggt som fan med större hjul , men fan va det påverkar prestanda/ förbrukning .......... när jag sen satte på min 15" ARGON ( jaja, jag vet ....jättesexiga fälgar :lol: med 195/65 15 ) så trodde man nästan att bilen blivit trimmad :roll:

likförbannat sitter man nu o kollar in 17-18" igen för att få bilen fin till sommaren igen :wink:

såsåg den ut med nebula kopioor:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=67861

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=67860

som ni er så har jag det "härliga " finomenet "bonna-stuk" ............. hög röv , "låg" front .................. tack vare nivåreglering :cry:
jädrigt praktiskt , men ack så fult stuk ...... funderar att flytta ner fästet typ 20mm om det går för att få lite snyggare stuk. dock verkar alla "sänkningsfästen" ligga på runt 30-35 mm för nivådämparen ........ tror det blir lite för lågt bak då..... ( vill igentligen inte sänka , men gillar inte den höga baken...
Användarvisningsbild
av falcon
Vad hade du för sommar däck på "kopiorna" ?
jag har kör med "woodland" från gummihuset med 225/40-18 visst blev bilen ngt törstigare med de nya men 225/40-18 borde vara mer tungrullande än vad 185/65-16 är.
Min tog före bytet ca 0,8 landsväg med nya sommar sulor ca 0,85-0,9
falcon skrev:Vad hade du för sommar däck på "kopiorna" ?
jag har kör med "woodland" från gummihuset med 225/40-18 visst blev bilen ngt törstigare med de nya men 225/40-18 borde vara mer tungrullande än vad 185/65-16 är.
Min tog före bytet ca 0,8 landsväg med nya sommar sulor ca 0,85-0,9
jag hadde i.of .. 195 65 15 på argonen ........ de andra va 225 40 18 kingstar
Användarvisningsbild
av Funk
Om man får en ökad bränsleförbrukning vid hjulbyte på 15-20% så beror det inte på vikten av hjulet i alla fall...
I mitt fall så skiljer det ca. 3% på vinterkörning med bra 16" dubbhjul och 18" med ganska kassa sommardäck (Kingstar 225/40-18) och det till sommardäckens fördel. Jag har kört 18" med olika däck på samma bil i flera år och aldrig fått någon ökning av soppaförbrukningen (mot vinterhjul) vid jämförbar körning.
Just Kingstardäcken är både trögrullande och bullriga jämfört med andra fabrikat jag kört tidigare, men inte så att det skiljer mer än någon % i soppatörst..
Kör ni med för låga däckstryck ? 2,9-3,1 funkar bra för mig med 18" i 40-profil...

/Thomas
Jag håller med Funk/Thomas. Bränsleförbrukningen borde inte öka radikal pga hjulets ökade vikt då man byter från 15",16" till 18" ifall inte bilen endast körs i stan eller endast buskörs. Högre fälg+däck vikt borde nämligen inverka minimalt på bränsleförbrukningen i konstant fart. Det är endast vid accleration och inbromsning som det borde uppstå större skillnader. Att större hjul leder till högre bränsleförbrukning beror ju främst på bredare/större yta som är i kontakt med marken vilket leder till högre friktion. Vid acceleration/inbromsning har dock fälg+däck vikten en stor betydelse pga ökat tröghetsmomentet. Har träffat på ett test där viktens betydelse för accelerationen undersöktes och då blev resultatet att 4kg större vikt per hjul leder till 0,7 sekunder långsamare (Honda Civic 200hk) acceleration 0-100 km/h. Ett annat beräkningsätt ger att 4kg per hjul mera motsvarar 4kg * 4 st * 7 = 112kg tilläggs vikt på bilen.

Jag är inte så orolig för att bensinförbrukningen skall öka utan mera orolig för att bilen helt enkelt skall kännas slö mot vad man är van vid.
Har nu Volvos Tehtys 17" fälgar som väger 9,9kg, orginal Nebula 18" väger 11,6kg så troligen väger 18" Nebula replikor kanske 14kg, vilket då skulle resultera i en skillnad per hjul på ca 4kg. Själva däcken 225/40 18" väger nämligen samma som 225/45 17".
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡