Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Ska ha bort kromlisterna på 740n till sommarn, och är väl inte sådär JÄTTE pigg på att ta loss dem var försig och ersätta med redan orginalsvarta.
Då kommer det säkert att skita sig med clipsen och nån rost fläck som bara väntar på att få ställa till det. Nej, jag ska lacka dem istället.
Då kommer vi till det jag lärde mig när jag lackade om GL-grill-sargen i vintras; Krom och lack är inte bra vänner! Det flagnar hur lätt som helst.
Jag har sett folk med 740 som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig runt fönstrena för de inte gjort rätt underarbete...

Hur ska man få sprayfärg (multitona) att sitta? Vad ska man grunda med?

Finishen är inte viktig för mig. Bara att det sitter fast ordentligt.
Finns det nån färg som blir typ som gummi eller klistermärke så berätta!
I värsta fall blir det dekalmaterial på allt krom, för VÄCK ska det!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Huvudsaken är att du mattar ned kromet med slippapper så fäster det med vanlig grundfärg. Men sen kan du inte ångra dig och ta bort färgen i framtiden.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
VolvoB20 skrev:Men sen kan du inte ångra dig och ta bort färgen i framtiden
Kjempe grejt!

Jag blir överlycklig! Bort med skiten ska jag....

Tack och bock.
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo det där med att lacka krom är inge kul :P en sak som håller som satan är vanlig målarfärg :P jävla jobb jag hade i somras med att skrapa bort svart färg från mina kromade kofångare på 244an ^^, men ska ta ner mina GLE handtag och lacka om dem igen, ska inte va nå krom på min bil :P köpte dem bara för att de är släta å fina!
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Tjena sweeman. Turbovingen i dec? Äh, du minns nog inte.
Jasså? Vanlig oljebaserad eller plasbaserad utomhusfärg duger nån säsong då eller? Kan vara en lösning på stört, och ta den "riktiga" sen när vädret tillåter (har inget garage)...
Har ju kollat upp din sevenforty, stil på den. Svart i krom orginal ser man. Ta och kör röktoning på dina kromdetaljer, även turbogrill emblemet. Gjorde det på min, fast rödtoning då.
Användarvisningsbild
av Pliind
Komm mycket väl ihåg dig ;) hehe, om du kollar min tråd så ser du att jag har sprutat på mitt emblem och ribba! så inge krom här inte ;) har ju även GLE handtag som jag misslyckades totalt med att lacka så de ska slipas som fan när det är varmare!

vart ett jävla jobb för att få färgen att fästa på ribban men det gick ju efter ett tag, det vägrade fästa sig på underdelen men ingen som ser det ;) hehe! körde med vanlig sprejfärg i samma färgkod som bilen!
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Okej.
Kollade på garaget sist, så jag har väl missat senaste vevan på sevenfårtyn.
Jag förvirrar och irriterar folk lite här och lite var, mest här.
Tack till allihopa som gett tips och råd, väntar på löning och bättre väder.
AJÖ!

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]