Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Har suttit o kollat olika bromsoksfärger som kostar runt 3-400 per kit innehållande rengöringsspray, färg och pensel. Grejen är den att jag skulle vilja måla navet och bromsskölden i någon svart eller mörkgrå färg, och oket skulle gärna få vara i rött. Efter att vart inne på biltemas hemsida hittade jag en produkt som hette hammarlack. 750 ml gick lös på 129 kronor och 250 ml 55 kronor. Mina frågor då. Är hammarlack lika(eller iaf tillräckligt) värmebeständig som bromsoksfärg i olika kit? Hur mycket lack går det åt för att måla bromsoken respektive nav och synlig del av sköldar?
Användarvisningsbild
av Hålan
Har målat en hel motor på en MC i svart hammarlack så värmebeständigt lär det vara. Blev grymt snyggt med "glitter" effekten.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Målade mina bromsok bak på min 240 med hammarlack och det har funkat fint tycker jag.
Går inte åt så mycket som man kan tro en lite burk med hammarlack räcker nog. (250ml)
av jbl
Jag har målat mina bromsok med hammarlack slät silver. Haft det på min nuvarande XC70 i tre år. Inga problem med att färgen har gulnat eller så.

Rekommenderas samt ger ett mycket bra resultat med liten insats.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag kör oxå med hammarlack på bromsok,skivor :D fungerar kanonbra och färgen är ganska dryg räcker längre än man tror :D
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en burk (250ml) hammarlack i garaget som hittills har räckt till 4 bilar, och jag har nog hälften kvar....

/Thomas
Användarvisningsbild
av Degnell
Ja dåså:) Är kitten dom säljer ännu bättre och isf på vilket sätt? Hur kan dom annars sälja nått som har samma effekt men är så mycket dyrare? Tänkte måla oken röda. Vad tycker ni är en passande färg att måla bromsskölden och navet i? Fälgen är silvermetalic på utsidan och mattsvart innuti.
Användarvisningsbild
av Funk
Skölden skall vara svart IMO, resten är/var silver på mina bilar... Ser snyggt men "original" ut, jag är inte mycket för att försöka få grejorna att se ut som Ferrari när det bara är uppmålat original...

Köp en flaska Bräkleen eller liknande att tvätta med, borsta med stålborste först, tvätta sedan. Skall man klaga på något så är det väl möjligen att Hammarlack är ganska så tjock, men den går att tunna en aning om man vill. Dessutom torkar den ganska långsamt. Bortsett från det så fattar jag inte heller varför man skulle välja "specialfärgerna"..

Ett tips kan vara att dessutom måla ytterkanten på skivorna med kallgalv så ser dom bättre ut, det håller inte så länge men det försämrar inte..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Degnell
Ohoj! Va idag och inhandlade hammarlack. Tänkte eventuellt, om vädret tillåter, kasta på ett lager imorn o sen förstärka med ett lager till när jag byter till sommardäck. Dock är jag lite fundersam över färgen. Valet föll på silver, då jag precis som funk säger inte rattar någon hästbeprydd monstermaskin utan "bara" en volvo :) Öppnade burken och kollade, och då såg färgen helt spräcklig ut och det såg lite ut som om det var 2 olika komponenter som inte riktigt blandat sig i burken. Är det så att den lite tunnare vätskan försvinner när lacken har härdat eller kommer resultatet bli lite halvspräckligt? Tacksam för snabbt svar då jag läst att hammarlack är lite svårt att lacka över och jag vill inte ha spräckliga ok :???:
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns både slät och den gamla klassiska som ser ut som hamrad metall. Men även den släta är lite spräcklig i burken.
Du köpte väl rätt...

/Thomas

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]