Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mitza
Hejsan, jag sitter här och funderar, om jag vill sänka min s70 60/40 med bara fjädrar, blir det för mjukt och det kommer slå igenom då? måste jag byta stötdämpare också?

mvh robert
Användarvisningsbild
av Funk
Det fungerar bra med att bara byta fjädrarna så länge dämparna är i gott skick..

/Thomas
av mitza
okej. jo dem borde vara ganska bra, mest landsvägskörd 14000 mil..
av mitza
är det bara jag som tycker att 40mm bak ser mycket ut? ser ut som däcken sjunker in i hjulhusen. och sedan belastning på det. finns det inte 30 mm att köpa någonstans?
Användarvisningsbild
av Nexus
mitza skrev:är det bara jag som tycker att 40mm bak ser mycket ut? ser ut som däcken sjunker in i hjulhusen. och sedan belastning på det. finns det inte 30 mm att köpa någonstans?
Av erfarenhet av sänkningsfjädrar så tror jag ej det blir 40 mm bak utan snarare 30mm. Tänk på att under 14000mil så tappar orginal fjädrarna spänsten lite och bilen sjunker.40 mm är baserat på när orginalfjädrarna var nya.
Ingen av mina bilar jag har sänkt har hållit måttet enligt utlovat utan är 10-15 mm högre.
Men jag kan ju ha fel på en 60/40 satts :oops: :oops: :oops:
Sen hade jag nog bytt dämparna då de gammla får ett nytt läge jobba i som de ej är anpassade efter tror jag eller har läst mig till :D
av mitza
Okej, jo helst hade jag köpt en hel sats för 4400:- men dem pengarna är svårt för en gymnasiestuderande att få tag på :P . bara fjädrarna kostar 1750. Jag har kollat på denne herres bil,http://www.garaget.org/?car=55829&image=658932 och där ser den väldigt låg ut bak, men på denna bild http://www.garaget.org/?car=55829&image=501119 så ser det bättre ut. men är det för att den står i lutning eller kan det vara last måntro. blir fundersam, för jag bor ut efter en grusväg jag och vill ju helst ta mig hem utan att behålla bilen orginal.

//robert
Användarvisningsbild
av Nexus
visst fungerar det med bara byta fjädrar,har man ej råd så är det ändå det bästa anser jag istället för att bonnasänka med vinkelkap ;-// Att den e så låg bak på bilden kan ju vara för han har en BASLÅDA i eller så?? bara en tanke som slog mig :roll:
av mitza
Mjo så kan det vara, men jag har ju också det :P , vill ju se till att den inte hänger me arslet i gruset för det.. svårt de här :P
Användarvisningsbild
av Nexus
mitza skrev:Mjo så kan det vara, men jag har ju också det :P , vill ju se till att den inte hänger me arslet i gruset för det.. svårt de här :P
ska du ej köra ute på åkern :wink: eller bor i öde marken så tror jag inte den blir så låg att det är några problem ta sig fram
av mitza
Bor i ödemarken men det är iallafall bra väg dit, men det ser ju inte bra ut när den är lägre bak än fram..

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?