Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av m_hogis
Hej hej...

Precis köpt ny bil, en V70 -05...
Har bara en liten kort fråga...

Skulle vilja byta ut de tråkiga sommar fälgarna jag har nu.

Undrar då:
Går det sätta på ett par 18" (eller kanske t.o.m 19") fälgar utan problem på den???
Alltså, så de inte tar i eller så, skrapar de kanske vid fullt ratt utslag, eller???

Tacksam för svar.
M.V.H. Mattias
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
m_hogis skrev:Hej hej...

Precis köpt ny bil, en V70 -05...
Har bara en liten kort fråga...

Skulle vilja byta ut de tråkiga sommar fälgarna jag har nu.

Undrar då:
Går det sätta på ett par 18" (eller kanske t.o.m 19") fälgar utan problem på den???
Alltså, så de inte tar i eller så, skrapar de kanske vid fullt ratt utslag, eller???
Först, gratulerar till bilköpet! :)

Givetvis går det utmärkt att sätta på större fälgar! Det står bara såhär; Utslagsbegränsare V70: Behövs ej om bilen är levererad från fabrik med däck bredare än 205 mm. Så kolla vad det står för dimension, kolla på t.ex https://www21.vv.se/fordonsfraga/
av m_hogis
Hej hej...

Tack så mycke´... *nöjd*

Så...Hmmm... *ler*

Det går alltså få på ett par 18 eller 19" fälgar utan problem på en V70 -05 ???
Det tar inte i, eller skrapar i någonstans, eller ???

Tacksam för svar.
M.V.H. Mattias
Användarvisningsbild
av Funk
Det går alltså få på ett par 18 eller 19" fälgar utan problem på en V70 -05 ???
Det tar inte i, eller skrapar i någonstans, eller ???
Det tar normalt sett i innerskärmarna vid fulla rattutslag åtminstone på de vagnar som hade 15-16" från fabrik.. det är lätt fixat med byte eller lätt (mycket lätt) modifiering av styrstopp/utslagsbegränsare. Det är busenkelt att åtgärda, tar inte mer än 5 minuter per sida...

På min bil som hade 16" (205/55-16) från fabrik behövdes det 4mm distanser på styrstoppen för att 18*8 ET43 (225/40-18) skulle sluta ta i..
En kollega har 8,5*19 ET40 (235/35-19) behövde 6mm distanser. Det tar inte i någon annanstans heller inte ens med bra last.. Jag har originalfjädrar och kollegan sportchassie från fabrik. Vi har visserligen S60 båda två men det skall inte spela någon roll..

/Thomas

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]