Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ehedman
Nu när dörrlisterna riskerar att frysa ihop vad finns det för silikonfria alternativ?

Frågade på Bilia med de hade bara ett "silikonstift".
av Tompa R
Jag har smörjt med silikonstift, fungerar fint. Men man får smörja typ en gång i månaden för att det ska hålla :???:
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Autoglym bumpercare är det bästa jag använt till detta ändamål.
Sonax plastic renovator fungerar bra med.
Dessa är vad jag vet silikonfria.
av flink
Tompa R skrev:Jag har smörjt med silikonstift, fungerar fint. Men man får smörja typ en gång i månaden för att det ska hålla :???:
Att dom ens får sälja sånt...det är rena giftet mot dörrlisterna.
Vaselin borde fungera mycket bättre eller tom ATF-olja, allt som är snällt mot gummi. Men glykol är väl inte att rekommendera då det fräter på lacken (har jag fått för mig).
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag brukar använda silikon stift har funkat jättebra för mig, med de flesta bilarna, men jag bor i Malmö och det blir inte mer än ca -10 här under vintern....och det är endast under ca 5 månader...
av jbl
Silikon till listerna har fungerat mycket väl ut. Den silikonen jag använder står det att den är till för just gummi.
Användarvisningsbild
av Funk
Det bästa mirakelmedlet jag testat till alla sorters gummi är paraffinolja eller flytande paraffin. Håller gummi mjukt och gör att det inte fryser fast. Det är dessutom betydligt bättre ur lackhänseende än silikon samt att det är billigt..

Det finns att köpa på apoteket, och är där avsett som laxermedel till hundar och katter :D

/Thomas
av jbl
Bra tips Thomas :-)
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
Jag läste här på forumet att men kan kleta på vanlig rapsolja. lägg på ett lager låt torka in i 10-15 min lägg på ett till lager upprepa. 3lager räcker.

har inte testat men det låter vettigt

Angående produktionen så har de en a[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-[…]

Jag har individuellt läge med eko som bas men[…]