Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Köpte en ny volvo s80-07 när jag fick bilen så va mattorna svarta och glansiga. Efter jag tvättar bilen och mattorna så blir mattorna typ grå/vita när de torkar. Hur behåller jag de svarta och glansiga. Utan att de ska va hala. Finns de något medel till?
av Addekarlsson
Att mattorna var blanka och fina när du köpte bilen beror på att bilhandlarna lägger på glansspray.
Ett satans påfund, som orsakar med trassel än nytta.
Det är svårt att hålla plastmattorna fina, utan att dom ska bli hala oxå (som dom blir av glansspray).
Kolla med handlaren om det finns modellanpassade gummimattor att köpa istället. Dom blir inte lika skabbiga.
Dom som benämns som gråa, är så gott som svarta. Jag har köpt 2 uppsättningar totalt, båda benämnda som grå, men är svart. En till 780 och en till 960.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har gummimattor på vintern och då brukar jag använda en gummi och plast-cleaner. Vet inte om det är hälsosamt för mattorna, men det blir grymt bra resultat! :-)
av Sevak
Addekarlsson skrev: Kolla med handlaren om det finns modellanpassade gummimattor att köpa istället. Dom blir inte lika skabbiga.
Mvh/ Adde
Det är ju orginal mattorna jag har. Som man fick till bilen.
Användarvisningsbild
av Nicke73
Meguiars har ett medel som vi använder på jobbet till däck och mattor.
Vi blandar ut det mer än man ska enligt flaskan men då slipper vi den glatta och hala ytan som kan komma med andra produkter. Bara glans och som nya blir dom.

Funkar kanon för oss Hyper-Dressing heter det.

Här e en länk

http://www.meguiars.com/?detailer-dress ... r-Dressing

Men jag vet inte var man som privat person kan köpa det här i sverige.

/Nicke
Användarvisningsbild
av Bothner
Det verkar vara en ny sorts gummi i de nya mattorna för "allerginisses" skull. Dom blir omgående matta och kautschuck liknande efter tvätt/användning.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Lahega har en produkt som heter "No 1 Interior 40" som funkar både på textil, gummi, vinyl och plast. Jag brukar köra den på mattorna och tycker det blir kanonbra. Är dessutom grymt bra som klädseltvätt.
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B&A[…]

Angående produktionen så har de en au[…]

Ja, jo, men oftast funkar den, jobbigt när ma[…]