Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tolvis
Har en V-70 -98:a 2.5T
Trött på Londondimma i lyktorna speciellt Extraljusen.
Tänkte koppla in dessa genom strömbrytare såklart (hehe).
Men lämpliga lösa socklar för 5w glödisar, var kan man köpa sådant?
En variant jag kört på mina gamla bilar genom åren är att montera vanliga genomföringsgummin för ex. tunnplåt och tryckt in lampan med sockeln i gummit för att få tätt i borrhålet.
Förr hade jag en gammal Merca vars instrumentbelysnings socklar fick tjänstgöra i mina lyktor, men den kärran åkte till fraggen.
Finns det nån Mc Gyver som vet var man får tag i socklar för modernare glödlampor typ? ?:-/
av Mackansglt
Kolla på Classe Ohlsson. Dom har lösa lampsocklar med bajonettfattningar.

art. nr 25-526 lampa Ba9s.
art. nr 25-543 lampa Ba15s
art. nr 25-544 lampa Ba15sd
art. nr 25-545 lampa Bay15d bl.a.
Användarvisningsbild
av Tolvis
Wow... Tack så hjärtligt för tipset precis vad jag letar efter.
Är det fler som vill få nogrannare insikt om detta så länkar jag till en bild på socklar för detta ändamål.
Vet inte om det funkkar, men länken är väl här under?
Dankke... (B)
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=EC667645
Användarvisningsbild
av Nexus
jag köpte lamphållare i plast som är gjorda för t e x "glöd ljus" i ex -ljus. de är koniska så man borrar bara hål och trycker i de. Köpte de på en firma som är experter på el & diesel. kosta 20 kr st tror jag :???:
Användarvisningsbild
av Tolvis
grammse skrev:jag köpte lamphållare i plast som är gjorda för t e x "glöd ljus" i ex -ljus. de är koniska så man borrar bara hål och trycker i de. Köpte de på en firma som är experter på el & diesel. kosta 20 kr st tror jag :???:
Ahaa, det är för lampor utan sockel då?
Det finns ett ställe som heter just El & Diesel i Högdalens industriområde i Sthlm. Dem har Bosch hela sortiment kommer jag i håg, jag dammar in vid tillfälle & kollar det.
Men jag kanske är kinkig och tycker att alternativet med kaross genomföringsgummi är bättre?
Asså chromet i insatser generellt flagnar bort vid en "Bänkrenssare" =större fjärt.
Kanske inte gnuggar bort chromet med dina nämnda lamphållare om man lindar ett varv eltejp runt dem innan man trycker dit dom? (BE)
Användarvisningsbild
av Nexus
hållarna har sockel som på dina bilder men den är ingjuten i en "plasthyllsa" sen ansluter man med vanliga kabelskor då det är stift på lamphållarna.
Jag monterade de längst uppe i mina baklampor på V70:in och då behövs ej gummigenomföring :wink:
Har firman du ska till bosch sortimens så kan han visa de så du är med på vad jag menar :wink:
Användarvisningsbild
av Tolvis
grammse skrev:hållarna har sockel som på dina bilder men den är ingjuten i en "plasthyllsa" sen ansluter man med vanliga kabelskor då det är stift på lamphållarna.
Jag monterade de längst uppe i mina baklampor på V70:in och då behövs ej gummigenomföring :wink:
Har firman du ska till bosch sortimens så kan han visa de så du är med på vad jag menar :wink:
Hygglo... Det är nice med lite h(jul)stämmning. ho ho hoou...
Då har jag lite mer att göra här hemma, jag smällde firmans lastbil då jag väjde för personbil med hästtransport nära hemmet i somras så jag säger bara att jag fortfarande är lite Trasig men är på god väg & komma upp igen. Man tackar för lite tips för att inte få "skyddadverkstad" känsla hemma så man har nåt att göra!
Ett nöje som har varit roande är & kolla på forumet faktist.
Kul att det inte är så värst med "pajkastning" whops, vart lite offtopics men man tackar för tips, F*n man blir ju tårögd.
Frid...
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var så lite så :oops: men pajkast kan vi oxå men det är mest på skoj :wink:
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]