Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av noll3one
Tja,

Försökte byta till vinterdäck idag utan någon framgång. När jag hade lossat muttrarna från hjulet gick det inte ta av den. Tydligen har fälgen brännt fast väldigt hårt i hjulnavet/bromsskivan. Jag försökte både att sparka på däcket och hammra från olika håll men den ville inte lossna. Har ni några tips hur man får loss den. Kanske några smarta lösningar utan att skada fälgen??
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ibland kan de ju funka att använda en slägga på däcket...
de är oftast rost och salt som ligger mellan fälgen och bromsskivan som man skruvar fast det i.
silverpasta o kopparpasta är bra grejor :)
Användarvisningsbild
av Funk
Är du riktigt tuff så sätter du i hjulbultarna på lösen och kör några meter i zigzag..
Jag har fått göra det någon gång på jobbet och det känns otäckt, men funkar..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:Är du riktigt tuff så sätter du i hjulbultarna på lösen och kör några meter i zigzag..
Jag har fått göra det någon gång på jobbet och det känns otäckt, men funkar..

/Thomas
Så har jag också fått göra några ggr, självklart så ska du bara dra lös bultarna lite granna. Bättre att du drar lös dem för lite än för mycket, visar det sig vara för lite så är det ju bara lossa lite till.

mvh
Anders
av noll3one
Nu är det fixat :D vinterdäcken är på nu. Tack för tipsen.

// Harris
Användarvisningsbild
av Orfeous
okej, hur gick du till väga?
av noll3one
Ju jag gjorde som Thomas och Anders tipsade om. Med att dra lös bultarna lite granna och sen köra lite zigzag, gick jättebra.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
När jag bytte så hade jag tillgång till lyft. Två av däcken satt som berget. Trodde aldrig jag skulle få lös dom. Jag lyfte upp bilen så jag kom under och bankade allt vad jag hade i sidorna på däcken tills dom började röra sig en millimeter åt gången.

Har haft andra bilar med alu-fälgar tidigare men aldrig varit med om nått liknande. Nästa gång jag slänger på sommarfälgarna så blir det att smorsla in med gegg så man får lös skiten igen :)
Användarvisningsbild
av falcon
Jag rengör alltid navet med stålborste när jag byter däck sedan åker det dit lite koppar pasta, aldrig ngt prob med att dom sitter fast.
av Addekarlsson
Lägga på kopparpasta är bra, så länge man inte använder alufälgar. Koppar och alu orsakar galvaniska strömmar, vilket gör att alufälgarna vittrar sönder med tiden.
Och det går fortare än man tror.

Använd vanlig monteringspasta istället. Den är metallfri, och funkar till alla typer av metaller.

Mvh/ Adde

Angående produktionen så har de en a[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-[…]

Jag har individuellt läge med eko som bas men[…]