Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har en ny V70 som rullat ca 75 mil. Vi har haft den i ca en månad nu och jag har tvättat bilen tre gånger. Senast idag. Förra söndagen tvättade jag bilen och den blev helt ren. Det satt lite asfalt/däckrester på några ställen men dessa försvann med lite Supertvätt. Idag däremot, efter att tanten varit iväg en runda på ca 15 mil igår, så är hela bilen full av dylika svarta knottriga stänk. Överallt utom på motorhuven och taket sitter denna skit som gör att bilen även efter en mycket noggrann tvätt känns som ett sandpapper. Hur i helvete är det möjligt att skiten sätter sig så förbannat på så kort tid? Kan tillägga att jag använt snabbvax vid de två senaste tvättarna men detta verkar ju inte ha hjälpt ett skit. Finns det något bra knep att bli av med skiten utan att man är tvungen att slita ut sig med att gno? Det var ju det som var det fina med ny bil att man skulle slippa gno så förtvivlat mycket som jag fick göra på den gamle bilen. Tydligen hade jag fel.

Tacksam för undergörande tips!
Användarvisningsbild
av Brainy
Låt det gå över vintern och tvätta så pass bra du kan.

Sen lämnar du in den på rekond och lackbehandling till våren. Då släpper även smutsen lättare i fortsättningen.

Jag rekommenderar inte att du gör en lackbehandling nu när bilen är ny men om det är dåligt eller ej tvistar de lärde om, finns någon tråd om det här på forumet med.

Vårar är ju rolig att rekonda bilen på så du får åka med en ren och fin bil över sommaren men kan vara bättre att göra på hösten då det stöter bort allt salt och jox.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Tvätta av den med avfettning, sen asfaltsbort och sen syra och prova om det släpper.
Sen om bilen känns bra och inte sträv efter det så lägg på ett lager vax eller lämna in hela bilen på rekond nu direkt så blir den betyligt mer lättvättad sen också :)
Användarvisningsbild
av lexus
Volvobruden84 skrev:Tvätta av den med avfettning, sen asfaltsbort och sen syra och prova om det släpper.
Sen om bilen känns bra och inte sträv efter det så lägg på ett lager vax eller lämna in hela bilen på rekond nu direkt så blir den betyligt mer lättvättad sen också :)
Har du några tips på produkter man kan använda?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvobruden84 skrev:Tvätta av den med avfettning, sen asfaltsbort och sen syra och prova om det släpper.

:-~ huvvaaaaa inte på en sprillan ny bil för sjutton ....
Användarvisningsbild
av Fluffen
Agrols avfettning X är en mycket bra petroliumbaserat avfettningsmedel som jag brukar använda då behöver man inget asfaltbort eller syra. :D
Användarvisningsbild
av lexus
Har köpt Turtle´s avfettning (bäst i test Aftonbladet) och tänkte testa med det först. Om inte all skit är borta efter det och en ordentlig avsköljning så får det bli att gno med en svamp som jag dränkt in i kallavfettning. Det borde lösa skiten. Därefter torka bilen och sist men inte minst en noggrann vaxning. Tänkte mig Sonax flytande hårdvax som lär vara mycket bra. Efter denna behandling får det nog bli lite mer försiktiga avtvättningar i vinter för att undvika repor. Sedan får det nog bli en likadan behandling till våren, möjligen kör jag lite cleaner också. Får se vad som blir bäst. Tips mottages tacksamt. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du får garanterat repor om du går på med en svamp på avfettningen....
Köp en dubbelhuvad polermaskin på biltema samt trissor till den för de som följer med är skräp. :D
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98894
Handlar själv mina saker på http://www.lj-trading.se/webshop/ ett mycket bra och seriöst ställe där du kan köpa polertrissor till biltema maskinen. :wink:
Autorange eller sonax är bra produkter om man "hobbyputsar" men kör på det du tycker verkar bra.:D
Användarvisningsbild
av lexus
Min tanke var att först avfetta bilen ordentligt och skölja med högtryck. Därefter torde all lös smuts vara borta. De ev. kvarvarande asfaltsfläckarna måste ju gnuggas bort på ett eller annat sätt. I annat fall måste ju avfettningen verka i flera timmar och det har man ju knappt tid med i en GDS-hall. Likaväl som att tvätta bort fläckarna med Supertvätt så torde det vara mindre skadligt för lacken om jag tar en svamp indränkt i petroleumbaserad avfettning. Det känns ju skonsammare. Hur gör alla andra med asfaltfläckarna?
Användarvisningsbild
av Funk
Prova Smartabs Power på asfaltsfläckerna, den löser nästan allt utan gnuggning..
Mac Prickbort skall också mara bra enligt andra på forumet..

Smartabs grejor hittar du på Mekonomen, Clasolsson eller Micro..

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]