Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hejsan alla experter!

Bytte igår till vinterdäck...eftersom det börjar bli lite isigt här på nätterna.

Obalans i däcken har jag varit med om, men då brukar det oftast göra sig till känna vid 70-90km/h.
Nu har jag något som börjar vid 50-60 och mattar av när jag kommer över 100.
Dessutom är det väldigt små skakningar.

Som jag har förstått så borde det kännas ganska rejält, speciellt om det uppkommer i så låga farter.... eller har jag fel?
Pratade med Däckia och ska dit imorn. Han trodde att det skulle vara väldigt mycket obalans, men eftersom det är så små skakningar som blir mindre i högre hastighet så käns det fel.
Med sommardäcken var det helt normalt.

Kan tillägga att fälgarna är nya med två nya och två begagnade vinterdäck, varav de nya sitter bak.

Någon som känner igen, varit med om något liknande?
--------------------------------------------------------------
Edit->

Bilen är en S40, -05, 1,8l
5300mil, manuell vxl
--------------------------------------------------------------
Senast redigerad av 1 _lucifer_, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hur har däckenn varit förvarade? (stående eller ngt som kan ha ändrat formatet något?)
Är alla hjulbultar åtdragna riktigt?
Kan ju finnas flera orsaker som kan åstadkomma fenomenet...
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hmm... eftersom jag köpte bilen i sommras så har jag ingen koll på hur tidigare ägare har förvarat däcken. Själv har jag haft dom liggandes... Nu när du säger det så tror jag att jag alltid brukar ha dom ståendes annars utan att det gjort någon direkt skillnad.
Var också lite inne på om dom kan vara lite ovala???

Hjulbultarna är då åtdragna. Korsdrar alltid varannan mutter två varv, sen efterdrar jag ett varv runt bilen när den står på backen, pluss att jag efterdrar dom efter att ha kört nån mil. (så pass hårt så att min inte allt för starka flickvän skulle få upp dom med lite våld). :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Ett litet sidospår, varför de nya däcken i bak och inte i fram? :)

Tänker jag fel när jag lägger de bästa däcken i fram eftersom att där driver och styr man bilen samt att det i regel är högre bromsverkan i fram. :?:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Bosa skrev:Ett litet sidospår, varför de nya däcken i bak och inte i fram? :)

Tänker jag fel när jag lägger de bästa däcken i fram eftersom att där driver och styr man bilen samt att det i regel är högre bromsverkan i fram. :?:
Inte för dum fråga... alla har vi olika åsikter ang placeringen vilket vi kanske inte ska gå in på här och nu allt för djupt.
Kan bara säga hur jag tänkte när jag gjorde så....
Vill köra in dom nya däcken så mjukt som möjligt, utan att riskera att ev. rivstarter eller tvärbromsningar skulle riva bort all dubb innan det hunnit bli vinter. Sen säger många att det är säkrast, så för en gång skull så tänkte jag prova... har alltid kört tvärt om, men då har jag oftast haft bakhjulsdrivna bilar. :)

Kan för övrigt nämna för dom som undrar att det är Nordfrost 3 fram, och Nordfrost 5 bak.
Användarvisningsbild
av Phantom
Bosa skrev:Ett litet sidospår, varför de nya däcken i bak och inte i fram? :)

Styrning och drivning klarar du med de sämre däcken fram, men de bästa däcken bak minskar risken att bakänden sladdar ut vid en inbromsning. Därför de bästa däcken bak.

Har du fått ordning på vibrationerna? Kan det kanske vara en balansvikt som lossnat efter monteringen?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Forts.

Nu har jag iaf lämnat in och fått ALLA däck ombalanserade.
Det var lite "obalans" på alla däck. Som mest noterade jag 10 och 30g på ett framdäck. Om det nu är mycket eller lite vet jag inte.

Det var samma man med samma maskin som gjorde samma jobb för ett par veckor sedan och då noterade jag att det blev 0 0!?!?
Hur kan det ändra sig så mycket på bara några veckor...och att jag kört en enda dag med däcken (max 3 mil)?
Skulle jag få samma resultat om jag går och balanserar dom imorgon???

Till resultatet:
Det blev bättre, men det skakar fortfarande litegrann.
Är det nått jag ska leva med eller ska jag prova hos en annan verkstad?
Det var alltså inga som helst tendenser till glapp eller obalans före jag bytte till vinterdäck. :???:
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte helt ovanligt att nymonterade däck "sätter sig" på fälgen, framförallt om dom inte smort däcket ordentligt innan montering, eller inte tryckt ut dem med rejält högt lufttryck innan montering... Vi tryckte alltid i över 4 bar (tror jag det var, maskinen skötte det automatiskt..) i en skyddsbur innan vi balanserade.
Sedan är det inte heller så ovanligt att hårda accelerationer med nymonterade däck gör att dom vrider sig en aning på fälgen, detta för att smörjpastan inte torkat ännu, kort sagt ta det lugnt ett par dagar med nya däck monterat. Med vinterdäck så gäller det givetvis lite extra för att dubben även skall hinna sätta sig.

Men hur som helst 30 gram är ganska mycket.. Jag kände 10 gram fel på sommardäcken bak ganska tydligt..

/Thomas
av TomZaj
Har du kollat så den som hade hjulen före dig inte har sprutat i luft på burk, det blir som vatten efter ett tag och snurrar runt i däcket och ger obalans. Luft på burk ska bara användas i nödfall och skall tömmas så fort som möjligt på vätskan.
av flink
TomZaj skrev:Har du kollat så den som hade hjulen före dig inte har sprutat i luft på burk, det blir som vatten efter ett tag och snurrar runt i däcket och ger obalans. Luft på burk ska bara användas i nödfall och skall tömmas så fort som möjligt på vätskan.
Killen har ju NYA fälgar... -""Kan tillägga att fälgarna är nya med två nya och två begagnade vinterdäck, varav de nya sitter bak. "" :wink:

Låter konstigt att det kan vara så mycket obalans utan att ha använt däcken!
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]