- ons 10 okt 2007, 15:34
Hejsan alla experter!
Bytte igår till vinterdäck...eftersom det börjar bli lite isigt här på nätterna.
Obalans i däcken har jag varit med om, men då brukar det oftast göra sig till känna vid 70-90km/h.
Nu har jag något som börjar vid 50-60 och mattar av när jag kommer över 100.
Dessutom är det väldigt små skakningar.
Som jag har förstått så borde det kännas ganska rejält, speciellt om det uppkommer i så låga farter.... eller har jag fel?
Pratade med Däckia och ska dit imorn. Han trodde att det skulle vara väldigt mycket obalans, men eftersom det är så små skakningar som blir mindre i högre hastighet så käns det fel.
Med sommardäcken var det helt normalt.
Kan tillägga att fälgarna är nya med två nya och två begagnade vinterdäck, varav de nya sitter bak.
Någon som känner igen, varit med om något liknande?
--------------------------------------------------------------
Edit->
Bilen är en S40, -05, 1,8l
5300mil, manuell vxl
Bytte igår till vinterdäck...eftersom det börjar bli lite isigt här på nätterna.
Obalans i däcken har jag varit med om, men då brukar det oftast göra sig till känna vid 70-90km/h.
Nu har jag något som börjar vid 50-60 och mattar av när jag kommer över 100.
Dessutom är det väldigt små skakningar.
Som jag har förstått så borde det kännas ganska rejält, speciellt om det uppkommer i så låga farter.... eller har jag fel?
Pratade med Däckia och ska dit imorn. Han trodde att det skulle vara väldigt mycket obalans, men eftersom det är så små skakningar som blir mindre i högre hastighet så käns det fel.
Med sommardäcken var det helt normalt.
Kan tillägga att fälgarna är nya med två nya och två begagnade vinterdäck, varav de nya sitter bak.
Någon som känner igen, varit med om något liknande?
Edit->
Bilen är en S40, -05, 1,8l
5300mil, manuell vxl
Senast redigerad av 1 _lucifer_, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V50 1,8F -09
Volvo S40N 1,8 -05
Volvo S40N 1,8 -05