Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HA
En fråga som stöts och blöts ibland men sedan jag blev Uppsala-bo känner jag mig lite osäker varför jag ändå skickar en fråga till er;

Kan ni hjälpa mig med en rekommendation eller fingervisning? Jag bor som sagt i Uppsala och gör dagliga resor ut på landsbygden. Jag gör även sporadiska resor söderut mot Småland.

Hemma i Småland var valet lätt men efter flytt och delvis annan användning av bilen känner jag mig lite rådvill - jag vet helt enkelt inte hur vinterväglaget brukar se ut här uppe.. Bilen, om det spelar någon roll, är en V70 2,4t.

De däck som jag tittar på nu är Gislaved Nordfrost och Softfrost.

Tacksam för alla idéer :)

-Håkan
PS Sökfunktionen är flitigt använd men det har inte gjort mig klokare..
Användarvisningsbild
av ER
Dubbat, du bor där det slavas med snöröjning och isgator är mer regel än undantag vintertid, även om det andra gånger är bar asfalt så är dubbat det ända tänkbara i detta landet för dom som bryr sig om säkerheten.
Åker ofta till Uppsala så jag vet hur det ser ut där tyvärr och dubb är enda gångbara och det gäller mer södra delen av landet med den svarta ishalkan än norr där salt inte används och folk kan köra bil på vintern ocjk "kaos" inte existerar annat än när turister med skidboxar på taket halkar runt i jakt på förstplats i bilkön och dubbfritt.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
av HA
Då blev det som jag misstänkte - dubbdäck.. Mitt enda (?) argument för odubbat var att jag skulle slippa hörselkåpor på E4:an. Men hellre det än att dimpa ner i diket ;)

Tack för era svar!

-Håkan
av jbl
Kör också dubbat för säkerhetsskull.

Hade odubbat först på XC:n men dom åkte kvickt av till förmån dubbat.
av boeder
HA skrev:En fråga som stöts och blöts ibland men sedan jag blev Uppsala-bo känner jag mig lite osäker varför jag ändå skickar en fråga till er;

Kan ni hjälpa mig med en rekommendation eller fingervisning? Jag bor som sagt i Uppsala och gör dagliga resor ut på landsbygden. Jag gör även sporadiska resor söderut mot Småland.

Hemma i Småland var valet lätt men efter flytt och delvis annan användning av bilen känner jag mig lite rådvill - jag vet helt enkelt inte hur vinterväglaget brukar se ut här uppe.. Bilen, om det spelar någon roll, är en V70 2,4t.

-Håkan
Odubbat, själv kör jag på Gislaved Softfrost II, testvinnaren 2005. Hur bra som helst. Bor i GBG området och varför köra omkring på dubbar och förstöra både vägar och andra trafikanter. Kör efter väderlek som många brukar säga. Grymt imonerad av greppet i däcken, har de senaste 4 åren kört odubbat och kommer aldrig att byta tillbaka till dubbat.
många säger att bättre köra dubbat än att ligga i diket?? Bättre att ha kortare bromssträcka på torr asfalt än en längre in i baken på framför varande då du glider på dubbarna. Vi som bor i nedre delen av sverige behöver väl inte dubbar.
Användarvisningsbild
av ER
boeder skrev:
HA skrev:En fråga som stöts och blöts ibland men sedan jag blev Uppsala-bo känner jag mig lite osäker varför jag ändå skickar en fråga till er;

-Håkan
Odubbat, själv kör jag på Gislaved Softfrost II, testvinnaren 2005. Hur bra som helst. Bor i GBG området och varför köra omkring på dubbar och förstöra både vägar och andra trafikanter. Kör efter väderlek som många brukar säga. Grymt imonerad av greppet i däcken, har de senaste 4 åren kört odubbat och kommer aldrig att byta tillbaka till dubbat.
många säger att bättre köra dubbat än att ligga i diket?? Bättre att ha kortare bromssträcka på torr asfalt än en längre in i baken på framför varande då du glider på dubbarna. Vi som bor i nedre delen av sverige behöver väl inte dubbar.
Det är där du har fullständigt fel (och din trovärdighet sjunker ner till noll?), är mer nödvändigt nere i söder än i norr pga svarta ishalkan du inte ser och dubbfritt är lika bra/dåliga som sommardäck på detta underlag. Sen skall du tacka oss med dubb att du ens har fäste då vi ruggar upp ytan åt er som snålar. VV skulle ändå behöva grugga upp vägarna utan dubb så där faller halva ditt resonemang, se till at få bort gammla dieselhäckar så blir det större positiv inverkan på miljön än med enbart dubbfritt. Bättre att kunna stanna den dagen det är isgata ute än att glida in i baken på en ovetande framför pga dumheten att köra dubbfritt. Du är välkommen uppåt landen i vinter så får du se hur det är och du kommer ändra dig per omgående så fort du kommer utanför saltstråkena. Men det är ju också därför ni i söder inte kan köra bil på vintern så fort det kommer en liten vit flinga på vägarna och gör det hela till att bli ett pateisk "kaos" som kunat unvikas med dubbat, eller som man säger däck efter klimat, dvs nordisk vinter=självklart dubbat. Borde inte ens vara nåt frågetecken på denna punketen då man ALLITD skal lha däck för sämsta tänkbara väglag, dvs ren isgata annars är man oansvarig och förtjänar "lite" högre premier för den risk man utsätter andra trafikanter för till skillnad mot dom med rätt däck, dvs dubbat vintertid. Dubbfritt har även en stor nackdel att det lockar att användas som urusla sommardäck av ekonomiska skäl för att sen vara trafikfarliga vinterdäck redan efter 1 år då dom är utslitna och sönderbrända efter 1 sommar. Finns ingen hållbar ursäkt längre i detta landet för att inte hålla sig med dubbat.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Dubbat är ju klart bättre på is och packad snö, men om det inte är snö eller is och plusgrader så är det bättre med odubbat. Som tidigare nämts så är det ju inte så kallt i södra delen av sverige och då kan det vara lika bra med dubbfritt.
Vilket man än väljer så måste man ändå anpassa sin körning efter väglaget vilket inte alla tycks fatta.
Det finns ju andra nackdelar med dubb också; det sliter mer på vägen, det är inte bra för miljön pga just detta, det är dyrare och det för ett jäkla oväsen på bar asfalt.
av HA
Efter att Vägverket gått ut med rekommendationer om att man bör välja dubbfritt sökte jag vad tidningarna skrivit.

Enligt ett par blogginlägg under nedanstående artikel i Svd har Vägverket JO-anmälts till följd av rekommendationerna. En överreaktion, kanske, men ändå lite intressant..
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17231161.asp

DN har frågat en dam på Statens Väg och trafikforskningsinstitut som har ytterligare tankar i frågan:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=699268

-Håkan
av boeder
Det är där du har fullständigt fel (och din trovärdighet sjunker ner till noll?), är mer nödvändigt nere i söder än i norr pga svarta ishalkan du inte ser och dubbfritt är lika bra/dåliga som sommardäck på detta underlag. Sen skall du tacka oss med dubb att du ens har fäste då vi ruggar upp ytan åt er som snålar. VV skulle ändå behöva grugga upp vägarna utan dubb så där faller halva ditt resonemang, se till at få bort gammla dieselhäckar så blir det större positiv inverkan på miljön än med enbart dubbfritt. Bättre att kunna stanna den dagen det är isgata ute än att glida in i baken på en ovetande framför pga dumheten att köra dubbfritt. Du är välkommen uppåt landen i vinter så får du se hur det är och du kommer ändra dig per omgående så fort du kommer utanför saltstråkena. Men det är ju också därför ni i söder inte kan köra bil på vintern så fort det kommer en liten vit flinga på vägarna och gör det hela till att bli ett pateisk "kaos" som kunat unvikas med dubbat, eller som man säger däck efter klimat, dvs nordisk vinter=självklart dubbat. Borde inte ens vara nåt frågetecken på denna punketen då man ALLITD skal lha däck för sämsta tänkbara väglag, dvs ren isgata annars är man oansvarig och förtjänar "lite" högre premier för den risk man utsätter andra trafikanter för till skillnad mot dom med rätt däck, dvs dubbat vintertid. Dubbfritt har även en stor nackdel att det lockar att användas som urusla sommardäck av ekonomiska skäl för att sen vara trafikfarliga vinterdäck redan efter 1 år då dom är utslitna och sönderbrända efter 1 sommar. Finns ingen hållbar ursäkt längre i detta landet för att inte hålla sig med dubbat.[/quote]

Ok, bra kommentar tycker jag. Men vill ändå inte hålla med dig, hur vet du hur jag kör? Det verkar som du litar på dina dubbar? Lite väl farligt att tro att de löser prolemen med halka? Hur många dagar på året i den södra delen är sådana förhållande du pratar om?
Här nere saltas det för mycket i min mening. Det borde vara tvärtom höjd skatt på de som kör på dubbat och sliter på vägarna.
Dubbfritt vinner i längden, det blir varmara och blötare i lilla Sverige.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]