Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av wooxer
Köpte mig nyligen en uppsättning 17" Thor fälgar och efter monteringen och ett antal mil på vägen i varierande hastigheter så tycker jag att det är väldigt högt vägljud från dessa däck om jag jämför med original 16" med 205/55.

Ljuden är lite olika i karaktären och uppträder i mer eller mindre alla hastigheter.

Däcken som sitter på är Falken FK-452 ZR däck fram och Nokian Z ZR däck bak.

Frågan är ju vad det kan bero på att det för sånt oväsen? Minns att när jag hade min 850 T5-R med 17" och 215/45 däck så lät det inte alls så mycket från dem.

Har balanserat hjulen och det är inga vibrationer i dem.

Tips uppskattas :)
Användarvisningsbild
av exup
Vad du har för däckmärke/mönster är ju en faktor hur det kommer låta inne i kupen.Jag har Kumho Ecsta 18" på min och dom är otroligt tysta på landsväg.En annan faktor är ju åldern på däcket,ett gammalt slitet däck låter mer.Min kompis har en V70-04a kör fortfarande kvar på dom däcken som lev med bilen.När jag fick bilen så provade han den,min lev med 17",efter turen så tog han sin bil för att köra hem,han ringde senare på kvällen och erkände att hans bil hade mer vägbrus än min :D Tänk då att han har 15" ballongdäck på sin :D Rätt kul då,när han är en sån motståndare till större fälgar än 15" just för att han tror att komforten blir sämre hehe
Användarvisningsbild
av Funk
Däckets mönster och uppbyggnad betyder väldigt mycket för ljudet. Bytte från Hankook (225/40-18 ) till Kingstar (budgetdäck) i samma dimension och jösses vilken skillnad det var. Hankook var inget under av tystnad, men Kingstaren är hemska..
Det sämsta jag kört på var en uppsättning Continental Ecocontact av äldre modell i 225/45-17 dom gav ifrån sig ett vinande eller "sjungande" som skar igenom allt annat vägljud.

/Thomas
Användarvisningsbild
av ER
Håller med om att däckmönster har mycket stor betydelse. Mina gammla skiitdäck, Hankook Ventus K-105 hade det populära V-mönstret som ser bra ut men ger högt vägljud pga klackarna, blir värre ju mer dom slits och det var lika på alla däck av denna V-mönstertyp jag haft.
Dom jag bytte till Nokian NRVi och numer Nokian V har rakt "tråkigt" mönster utan dessa klockar och betydligt tystare och har även bättre bett än budgetdäckena och utvecklade för nordisk klimat.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag kör Continental sport contact 2 , 225/45 på Thor 17"
Det som avgör mest när jag kör är olika typer av asfalt, grövre asfalt mer ljud. Slitna och äldre däck är givetvis mer högljudda än de mjukare fräscha däcken.
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]