Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har stött på en S80 med däck dimisionen 215/55 r16 91w bak och fram(vilket verkar normalt). Däcken fram är helt nya medan däcken bak behöver bytas.

Jag skule gärna köra 205or på denna bil istället och vad jag förstår så ska det vara fullt möjligt. Frågan är om man kan ha 205or bak och 215 fram eller kan detta medföra någon problematik? Kanske är det så att det är helt enkelt mot lagen?

MVH
snowman
Användarvisningsbild
av ThaSaint
du har en helbilsgodkänd bil så egentligen får man inte byta hur man vill dimensioner..
Du får inte gå ner till ett lägre hastighetsindex iaf, än vad som står på reistreringspapprena.

Har du olika rullomkrets kan ABS och andra system om bilen har det, få krupp.

//Erik
Användarvisningsbild
av Nexus
visst kan du ha 205: or bak men får gå upp i profil för att få samma rullomkrets. Men pris skillnaden är ju markant så jag skulle sätta 215 ändå. Bra med" lite däck" som skyddar fälgen om tanten ska låna bilen :wink: :wink:
av snowman
På denna sida http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx kan man läsa följande:
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
Så det ser ju okay ut. Och så länge som det är samma storlek men ännan bredd så borde inte ABS, antispin och andra liknande system få några problem då docäkens yttermått har samma dimmension, det är ju endast bredden vi pratar om här.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har själv en Volvo V70 -99 med 225-45 r17 bak och 215-45 r17 fram och jag märker inget konstigt alls vid körning förutom att bilen ibland när man kommer ner i långa hålor/gropar rycker lite i sidled (fast om det beror på bredden eller ej kan jag inte svara på). Dessa däck satt på bilen vid köp så jag kan inte svara på om det skulle bli någon skillnad med samma dimension fram samt bak.[/img]

Okej :-D var kan jag beställa nya fäs[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]