Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

har ett par 4 år gamla Nokian Hakka Blue (DOT 05/21) som har fått torrsprickor. Har inte fått anmärkning på förra årets besiktning (besiktar alltid med sommardäcken) och mitt andra par däck (Continental med DOT 50/19) har inga såna sprickor.

Är det vanligt att få såna sprickor efter bara fyra år?

Är det riskfyllt att köra med däcken?
dack2.jpg
dack2.jpg (3.33 MiB) Visad 2607 gånger
dack1.jpg
dack1.jpg (2.73 MiB) Visad 2607 gånger
kvillebäck skrev:Jag tycker du skall ställa frågan till Continental. Du kanske har fått fake? kanske du kan få en kraftig rabatt på nya?
https://www.continental-tires.com/se/sv ... r/contact/
Bra tips, har kontaktat Nokian. Återkommer med vad jag får för svar.

Kollar besiktningen bara mönsterdjup eller kan man lita på att om de godkänner ens bil så är däcken okej?
Hur har du förvarat däcken?
har ibland sett där vissa Nokian-däck får torrsprickor(dubbdäck, friktionsdäck, kanske även sommardäck?)

Har dock bara kört med Michelin och Goodyear(sommardäck) men jag hade Nokian dubbdäck som höll 10-11år utan torrsprickor. så kan inte säga vad man bör göra. brukar förvara dom svalt med dom påsarna man får med vid skiftning hos däckfirmor. aldrig haft/sett torrsprickor.
Klyge skrev: fre 14 mar 2025, 14:59 Kollar besiktningen bara mönsterdjup eller kan man lita på att om de godkänner ens bil så är däcken okej?
De borde minst ha påpekat sprickorna, gissar att de helt enkelt missade dem..
Har åkt på Nokian i många år, både sommar och vinterdäck, och aldrig sett några sprickor vid 4 års ålder.. åker fortfarande nokian dubbfritt på vintern men har gått över till michelin primacy 4 på sommaren för deras bättre slitstyrka.

Blir intressant att höra vad Nokian svarar.
Förbered motargument; de kommer sannolikt att försöka skylla på att däcken lagrats för varmt :-)
UnleashFusion skrev:Hur har du förvarat däcken?
har ibland sett där vissa Nokian-däck får torrsprickor(dubbdäck, friktionsdäck, kanske även sommardäck?)

Har dock bara kört med Michelin och Goodyear(sommardäck) men jag hade Nokian dubbdäck som höll 10-11år utan torrsprickor. så kan inte säga vad man bör göra. brukar förvara dom svalt med dom påsarna man får med vid skiftning hos däckfirmor. aldrig haft/sett torrsprickor.
Köpte bilen som kom med däcken för snart två år sedan så jag vet inte hur de har förvarats innan men jag har förvarat dem i ett källarförråd.
KalleJ skrev:Sätt dom bak och börja tänka på nya däck ja.
Dimension?
Ska inte de bästa däcken sitta bak? 195/65/R15
Erik Å skrev:
Klyge skrev: fre 14 mar 2025, 14:59 Kollar besiktningen bara mönsterdjup eller kan man lita på att om de godkänner ens bil så är däcken okej?
De borde minst ha påpekat sprickorna, gissar att de helt enkelt missade dem..
Har åkt på Nokian i många år, både sommar och vinterdäck, och aldrig sett några sprickor vid 4 års ålder.. åker fortfarande nokian dubbfritt på vintern men har gått över till michelin primacy 4 på sommaren för deras bättre slitstyrka.

Blir intressant att höra vad Nokian svarar.
Förbered motargument; de kommer sannolikt att försöka skylla på att däcken lagrats för varmt :-)
Jo misstänker det men ska i så fall peka på att Continentaldäcken inte har fått sprickor trots att de förvarats i samma miljö.
vjohnj skrev:4år? Låter väldigt kort för det.
Vad säger datum på sidan av däck?
Eller har ni lagrat dom i bastun med den på

Ja vet ska bli kul att se vad nokia säger
Ska kika, ger det någon mer intressant info än DOT?

Nej i ett källarförråd så inte så farligt varmt. ;)
Fick svar från Nokian att jag skulle vända mig till inköpsstället för att undersöka däcken eftersom de har reklamationsansvaret. Har kvittot från förra ägaren för däckbytet som skedde hos Bilia men då jag inte är ursprunglig kund så gissar jag att de inte kommer reklamera däcken åt mig men ska prova iaf.

När man byter, som på min 8-stegade, sk[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Jajamen, jag har både färgade linjer oc[…]

Volvo v70, -08. Yes, jag har drag

Returfjäder koppling V70

Hände samma på en 07'a jag hade, men k&[…]