Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
funderat på dimension av däck till bilen från original.

tänkte främst vintertid är det mpnga som väljer annan strl vanligast mindre.

vill att hastigheten ska stämma. kan man lita på tabellen som oftast står på tanklocket att dom dimensionerna passar bilen och hastighetsmätaren visar rätt ??

för har kollat dom omvandlingstabellerna på nätet och stämmer inte alls om man jämför likvärdig bil men olika däckdimsion från fabrik... tex v70 16" mot 18". kan skilja flera km/h om man räknar på omkretsen iaf.

eller är varje bil inställd mjukvarumässigt efter däckstorlek dom kommer ut från fabrik?
av Erik Å
I princip är det däckdimensionerna som står i registreringsbeviset som är tillåtna. Och det är förstås dessa som hastighetsmätaren är kalibrerad mot, med lagstadgad felvisning på "plussidan" dvs min 0, max 10km/h (tror detta gäller vid 100km/h), verkar vara +5 km/h nominellt.
Sen lär det vara tillåtet att ändra rullomkretsen på däcken med högst +/- 5%

https://rullomkrets.se/
av UnleashFusion
Det beror på helt vilken dimension det handlar om och till vilken bil. Bryr man sig inte om "utseende" så kan man "föredra" högre profil men lägre bredd(ser då ut som ballongdäck) men du åker väldigt komfortable och att man får sedan jämföra med vad du skall ha i original och utgå sedan därifrån

som då exempel V70 08-16'
18" original 235/40 men du kan köra 245/40, 245/45, 225/45 , 225/40 och såvidare.
16" 205/60 men har även sett 225/55 . dock skulle jag nog inte gå under 205, blir tog för smalt , har heller inte provat förutom reservhjulet som är 125/85
av volvov702002
min fråga gäller budgetvolvon jag har...mondeo 2014.

undran är om dom dimensionerna antingen finns på tanklocket eller när bilen kommer från fabrik att hastigheten stämmer med verkligheten. aldrig testat detta nämligen.

oavsett bilmodell kan man ju bestämma själv vid nyköp bestämma hjulstorlek och är dessa den regbesiktas med.

min modell ex. med samma utrusning..motor/hk. jag har då 235/45 18" original...men då annan bil motsvarande min har 215/50 17".

sen hur hastigheten stämmer med verklighet vet jag ej om man skulle skifta mellan bilarna.

för kollar jag tabeller på nätet där man kan beräkna rullomkrets så skulle det skifta 3-4km vid 100km/h om jag skulle skifta mellan 18 och 17" som ändå skulle motsvara "original storlek"

som sagt hur det är i verkligheten om man skulle skifta hjul vet ej .. men iaf med googlemaps och andra appar stämmer hastigheten med dimensionen jag har nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dimensionen på däck har egentligen ingen betydelse. Det är rullomretsen som är det viktiga.
Många "går" på vad som (enligt en del) är snyggt (låg profil) medan några få "går" (jag bl.a) på komfort och ljudnivå. På våran Subaru XV sitter där t.ex 225/60x18 däck original (stötiga och bullriga), medans vinterdäcken (205/70x16 odubbade) är mjukare, tystare och drar mindre bränsle.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Glöm inte bort att lastindex inte får vara lägre på de nya däcken.
Användarvisningsbild
av lennarte
ThomasT skrev:Glöm inte bort att lastindex inte får vara lägre på de nya däcken.
Lastindex är nog så viktigt, men verkar bara användas på lägre profiler som blir ännu mer stötiga med XL däck Större profiler har mer "naturlig" styrka i däcksidorna. Våran Subaru har 18" XL sommardäck och 16" (icke XL) vinterdäck. Samtliga medlevererades när vi köpte bilen ny.
Användarvisningsbild
av ThomasT
lennarte skrev:
ThomasT skrev:Glöm inte bort att lastindex inte får vara lägre på de nya däcken.
Lastindex är nog så viktigt, men verkar bara användas på lägre profiler som blir ännu mer stötiga med XL däck Större profiler har mer "naturlig" styrka i däcksidorna. Våran Subaru har 18" XL sommardäck och 16" (icke XL) vinterdäck. Samtliga medlevererades när vi köpte bilen ny.
Om man vill vara laglig och vara säker på att bilen uppför sig korrekt så gäller det att inte ligga under vad bilen är typad för.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om bilen har XL däck som ny betyder det inte att den alltid måste ha XL däck. Huvudsaken är att däcken har likvärdigt lastindex. Samma med hastighets index, du behöver inte (i Sverige) ha samma hastighets index på vinterdäcken.

Det var en litet ovanlig lösning. Känns […]

V90 -18 helljus dynamisk LED

Aja, får väl bli extraljus då i[…]

Rattknappar v70n 2004

Jag har inget svar på frågan, men jag […]

Polestar 3

Är det någon som har beställt en P[…]