Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej
Då jag är "novis vid spis" när det gäller bilar och skall nu köpa begagnade fälgar/däck till min S40.
Enligt regbevis skall den ha fälgdimension 6.5Jx16x52,5. Däckdimension 205/55 R16 91W.

Jag har hittat fälgar med följande dimension:
16´´ ET 47 och centrumhål 65,1. Bultcirkel 5/108

Min fråga är: funkar dom på min bil?
Kan man kombinera måtten på något sätt? Vilket mått kan man inte frångå etc?

Förklara gärna som om jag var 3 år (i dessa frågor känner jag mig som det).

Tack för hjälpen!
Fälgarna anpassade till din bil: Fälgens bredd (6,5”), fälgens omkrets (16”) och fälgens ET (52,5 mm). ET kallas ibland också för offset eller inpressning.

Fälgens bredd vill du hålla nära original för dimensionen du väljer, ofta är en fälg bredare om omkretsen är större. Exempelvis är 16”-fälgen till din bil 6,5” bred medan 17”-fälgen är 7” bred. ET-måttet avgör hur långt in eller ut din fälg hamnar: generellt sett hamnar en fälg med högre ET längre in i bilens hjulhus och en fälg med lägre ET hamnar längre ut.

Du nämner sedan nya fälgens omkrets (17”) och dess ET (47 mm) men utelämnar hur bred fälgen är. Är den 6,5 eller 7” bred kommer det att fungera bra. Egentligen har originalfälgar till din bil ET 52,5 och inte 47 mm. Det betyder att nya fälgen hamnar en bit längre ut, men i och med att det handlar om millimeter i ditt fall blir det knappt märkbart om fälgen är 6,5 alternativt 7” bred.

Gällande däck är min rekommendation att hålla dig nära originaldimensionen; 205/50-17. Här finns dock plats för alternativ, beroende på fälgens olika mått. Är fälgen 7” kan du exempelvis välja 215/50-17 om du vill öka däckets bredd. Däckets höjd brukar vara mer känsligt, väljer du exempelvis 205/55-17 finns risken att däcket tar emot i hjulhuset vid ojämnt vägunderlag eller vid fullt rattutslag.

Fälgens bultcirkel (5/108) stämmer för många av Volvos bilar. Vad som däremot oftare varierar är måttet för centrumhålet (65,1 mm). Din bil ska ha en fälg med ett centrumhål på 63,4 mm och då passar inte 65,1 mm som tänkt. Det kan dock kompenseras med en ”centrumring”. Min rekommendation är däremot att strunta i det och istället hitta fälgar med originalmått på centrumhål och så klart bultcirkel. De flesta bilar från Volvo har under de senaste 15 åren haft samma mått för centrumhål (63,4 mm), så att hitta passande fälgar till din bil bör inte vara svårt.

Vad du vill leta efter är alltså fälgar med måtten 17x7” med ET 52,5 mm (eller lägre). Däckdimensionen bör vara 205/50-17 (alternativt 215/50-17 om fälgen är 7” bred). I de flesta fall finns rum för justeringar gällande de sakerna, däremot ska måtten för bultcirkel - och enligt mig - även centrumhål stämma överens med originalmåtten.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]