- lör 05 okt 2024, 18:58
#1591195
Jag bättringsmålade mina vinterfälgar för ett par år sen och såg att färgen släppte runt ventilerna pga korrosion som kommer krypande från hålet. Fixade färgen så gott det gick och tätade springan mot gummiproppen med svart byggsilikon, sen glömde jag bort alltihop.
I år var det dags för nya däck och ventiler så resultatet kom så att säga ut i dagsljuset
Och.. det har fungerat över förväntan.
Inte ett spår av korrosion, silikonet stänger uppenbarligen ute saltvattnet
Ingen tvekan att det blir ny tätning med silikon igen!
Ny ventil, silikon bortrensad. Ingen korrosion, hurra! Den mörka randen är silikon och möjligen lite smuts
De här fälgarna är 25 år och har gått över 30k..
.
.
Tätad med ny silikon, ser betydligt trevligare ut än flagande färg. Och risken att det blir luftläckage pga korrosion nere i hålet försvinner.
Självklart måste det vara helt torrt och rent innan man kletar på silikon..
I år var det dags för nya däck och ventiler så resultatet kom så att säga ut i dagsljuset

Och.. det har fungerat över förväntan.

Ingen tvekan att det blir ny tätning med silikon igen!
Ny ventil, silikon bortrensad. Ingen korrosion, hurra! Den mörka randen är silikon och möjligen lite smuts

De här fälgarna är 25 år och har gått över 30k..
.
.
Tätad med ny silikon, ser betydligt trevligare ut än flagande färg. Och risken att det blir luftläckage pga korrosion nere i hålet försvinner.
Självklart måste det vara helt torrt och rent innan man kletar på silikon..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..
Ny kupefläkt sen några dar tillbaka 

