Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag tvättat med högtryckstvätten. Skummunstycke och svamp. Efteråt gick jag över med Sonax spray vaxmedan bilen var blöt. Det regnade lätt så det blev ganska bra. När bilen torkat upp glck jag över bilen en gång till. Nu blev de riktigt fin... 😁😁 Bilen är snart 2 år gammal så det får bli i "riktig" polering senare. Men f-n vad tunn lacken är, där är flera stenskott där man ser grundfärgen. Fler än på 745-an.... 😮😱🤬 Huven omlackad efter ett rådjur omkring 1998....
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har för mig att dom Subarus som jag rekondat har haft , förutom väldigt tunn lack, även väldigt mjuk lack. Så var försiktig..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Får kanske stryka den med något hårdvax. Eller"försegla" lacken, finns/fans(?) firmor som gör sådant häromkring. Passatens vi hade före Subarun (blå metallic) var gjort så när vi köpte den, och i princip lika fin när vi bytte bort den (efter 17 år och c:a 23000 mil)
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi var en runda i Ullared igår, kör dit då och då då det ligger så nära (c:a 6 mil) bruka tillbringa min tid i källaren där (sport, jakt, fiske, verktyg och bilkem. Det finns häst, hund och smådjur också men det hoppar jag över. Köpte en flaska Turtle flytande hårdvax, originalet sedan 1949 står det på den. När jag höll på med sådant var det Simoniz på låg burk, och det var hårt redan från början. Tog en bild när den var nytvättad och nyvaxad med spray vax får se hur det håller. Den stod delvis i solen så bilden blev inte så bra, men bilen blev bra... 😁😁
IMG_20230629_160725_edit_1700370109875435.jpg
IMG_20230629_160725_edit_1700370109875435.jpg (2.89 MiB) Visad 3354 gånger
Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]