Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henrik_6
Tänkte köpa ett par fälgar som har dimensioner:

Fälgbredd: 8,0
Dimension: 18"
Antal bult: 5
Bultcirkel: 108,0
Inpressning: 40,0

Vad menas med inpressning?

Och stämmer 40.0 till en V70-03?

// Henrik
av Addekarlsson
Inpressning är samma sak som ET, Offset, vilket säger hur anliggningsytan sitter i förhållande till fälgcentrum.
V70 har ET 43, så ET40 på en 18x8" fälg kan bli knöligt, men jag vet inte med säkerhet....

Ju lägre ET, desto längre in kommer fälgen. Så risken är att det kommer ta i innerskärm bak, samt fjäderben fram.

Men det kanske finns nån där ute i rymden som vet om det går eller inte. :-)

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
Addekarlsson skrev: Ju lägre ET, desto längre in kommer fälgen. Så risken är att det kommer ta i innerskärm bak, samt fjäderben fram.
Är det inte så att ju lägre ET desto längre ut kommer fälgen? Jag tänker så här: anliggningsytan är fix i sidled. Vid en minskning av ET så flyttas fälgcentrum närmare anliggningsytan, dvs fälgcentrum flyttas utåt, varvid hela fälgen flyttas ut. Åtminstone på en V70N-fälg där anliggningsytan ligger utanför fälgcentrum.

Kan tyvärr inte bidra med kunskap om vad effekten är av en diff på 3 mm ET på en V70N.
av Addekarlsson
Erkänner mitt misstag.... Skyller på taskig tankeverksamhet... Tänkte helt bakvänt.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
Fullt förståeligt med tanke på tiden för inlägget. Kl 05.46! :)
av Addekarlsson
Då har du inte ändrat klockan i din profil, för det är skapat 06.46. :wink:
Ändra till gmt +2 för att få rätt visning av tid nu under sommartid.
05.46, då sattt jag på sängkanten och var allmänt groggy pga nyvaken trötthet. :-D

Däremot vart inlägget skrivet innan kaffe, så det var bristen av koffein som orsakade den taskiga tankeverksamheten. :-D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
Tackar och bockar! Jag har ändrat i min profil nu. :)
Användarvisningsbild
av henrik_6
Larre skrev:
Addekarlsson skrev: Ju lägre ET, desto längre in kommer fälgen. Så risken är att det kommer ta i innerskärm bak, samt fjäderben fram.
Är det inte så att ju lägre ET desto längre ut kommer fälgen? Jag tänker så här: anliggningsytan är fix i sidled. Vid en minskning av ET så flyttas fälgcentrum närmare anliggningsytan, dvs fälgcentrum flyttas utåt, varvid hela fälgen flyttas ut. Åtminstone på en V70N-fälg där anliggningsytan ligger utanför fälgcentrum.

Kan tyvärr inte bidra med kunskap om vad effekten är av en diff på 3 mm ET på en V70N.

Tack för alla svar..

Jag kollade med en bilverkstad, som hade ngn lista om det.

Alla ET som ligger mellan 40-47 är godkända, och kommer inte ta i i ngn kant

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]