Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var in till min Volvohandlare idag och såg att de hade kampanj på utgående vinterdäck. Modellen verkar okej Continental Ice contact 2 SUV Men de är tillverkade 2016 vecka 38. Är det ett dumt köp?

Priset är bra, 5000kr monterat & balanserat för 235/55-17 som min XC70 har. Typ halva priset mot färska däck.

Hur ska man tänka?
Nya antar jag, dvs noll mil och tidigare omonterade...
Skulle säga att hur de har förvarats är en av de viktigaste punkterna.
De kommer ju så klart säga att de förvarats bra om de nu har 0 mil. Men se över de, jämför med liknande nya de har. Känn, kläm och lukta. Tror dock det är ok, hade nog slagit till på det själv
I princip så länge de förvarats inomhus och inte ute i container eller liknande så är det ok.
Ingen skulle ju få för sig att slänga sina 4 år gamla vinterdäck om de köpte dem nya och då har de utsatts för betydligt värre påfrestningar när de suttit på bilen.
Be dem ta fram ett sommardäck o jämföra med om du är osäker. Ska ju vara mjukare. Annars hade jag nog köpt endå ganska vettigt pris för märkesdäck.
Alternativet är ju Nordiska vinterdäck från Kina, typ Triangle i den prisklassen.
Ja det är bara att köpa.
Jag har en släkting som kör väldig lite varje år, speciellt vintertid.
Vinterdäcken är från när bilen var ny 2006, det får ansessom ett större orosmoln även om alla dubben är kvar.. :-/
Däck får bara säljas som nya om dom är max 3 år , så därför dom är billiga.
Med all säkerhet är det inga problem att köpa dom.
Kör du dessutom normalt med mil per år slits dom upp innan torrsprickorna kommer.
Bytte en uppsättning förra veckan tillverkade 2002 vinterdäck..
Kunden tyckte det börjar komma lite torrsprickor nu ;-)

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]