Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Har genomfört framgångsrikt rostfix längst ner på framskärmarna. Blästrat, epoxi, zink, spackel och lack. Ser ut att bli bra. Undrar nu: för att minska risken att samma sak händer igen, är det en bra eller dålig idé att sätta skyddsfilm på den nya lacken innan jag lägger på klarlack? Eller bättre ovanpå? Kommer montera stänkskydd också när allt är klart.
Användarvisningsbild
av McQueen
Tompan60 skrev:Så vitt jag vet och förstår är väl även klarlack en lack..

Därav namnet "Klarlack"
Och för att skilja dem åt kallar jag – och resten av världen – dem för lack och klarlack.
Användarvisningsbild
av Erik Å
På osynliga ytor kör jag numera med 2 lager epoxy direkt på blästrad yta och sen penslingsbar underredsmassa BT 36-2410. Man får rugga upp ytan på epoxyn med typ grön kökssvamp så att underredsmassan fäster bra. På diverse fästplåtar under bilen, drag, fjädersäten mm har jag använt 2 lager epoxy, rugga upp och sen 2 lager hammarlack. Kanske borde gjort så på plåtytor under plastkåpor också :-) Är ytorna utsatta för stenskott så får de lite underredsmassa längst ut. Återkommer om några år med långtidsresultat.. Zink får inte åka med i min bil längre :-D
av KalleJ
Går att lacka på dekaler och filmer. Men jag hade nog ändå lagt klarlack först och sen ett extra lager på skyddsfilmen. Kolla upp filmen klarar lack och att det fäster bra dok.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, klart man kan lacka på allt,men man lackerar inte på en skydsfilm, finns ju ingen anledning, skydsfilmen skyddar ju tusen gånger mer än klarlacken
av KalleJ
@Derank
Gammal skyddsfilm brukar gulna med tiden, kanske är bättre UV skydd i dom nu för tiden dok. Klarlack är väl hårdare än filmen också så finns ju poäng att lacka skyddsfilmen. Men jag hade lagt klarlack under filmen alla gånger.

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]