Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Vad är det för speciellt med VOL märkta däck?
Däckens beteckning i övrigt är ju samma som vilket marknadsdäck som helst. På vår nya V60 sitter VOL märkta Michelin Primacy 4. Vad skulle sklija dessa däck från ett "vanligt" Primacy 4 utan VOL stämpeln?
Användarvisningsbild
av Perra83
Jäkla skit där med VOL märkta däck. Däcken KAN ha en ljuddämpande matta på insidan av däcket. Jag kollade istället på Primacy 4 Acoustic bara för att va säker på att få det tystare däcket.
Användarvisningsbild
av js1
Lite så tolkade jag det också. Man vet inte riktigt vad man får.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Perra83 skrev: fre 17 jul 2020, 12:17 Jäkla skit där med VOL märkta däck. Däcken KAN ha en ljuddämpande matta på insidan av däcket. Jag kollade istället på Primacy 4 Acoustic bara för att va säker på att få det tystare däcket.
Århundradets ”scam”, nja men att folk köper det ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan ju montera däck med mindre fälgdiameter och fälgar så man får mer gummi som fjädrar = tystare vägljud. Men numera med dagens mode är ju detta som att svära i kyrkan. Detta kommer att lösa sig själv när toppfarten begränsas till 180 km/tim, då kan man t.o.m montera diagonaldäck igen. Där kan vi snacka komfort på dålig asfalt😇👍👍
Lägre hasighet = mindre bromsar = mindre fälgdiameter = mer gummi = mindre vägljud = högre komfort
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: fre 17 jul 2020, 20:49 Man kan ju montera däck med mindre fälgdiameter och fälgar så man får mer gummi som fjädrar = tystare vägljud.
Haha, precis :-) Jag har gått upp från 60-profil till 65 på min V70 mk 1 (15 tum i båda fallen), är jättenöjd. Gubbe / högprofildäck :-D
Går tystare, mer komfortabelt, rullar lättare, flyter över ojämnheter i stället för att dyka ner i vartenda hål i asfalten känns det som. Är faktiskt billigare också! Ser inte lika snyggt ut.. Vem bryr sig? Det här är en arbetshäst och ingen leksak! :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:jättenöjd. Gubbe / högprofildäck
Joo, gubbe med keps får jag nog räkna mig som.
Kör 745-an på original alu.fälgar och 185/65x15. Funkar bra trots XL däck. Frugans Passat 1, 8T har 205/55x16 XL upplever jag stötigare trots ungefär samma däck höjd. Samma fabrikat och typ på alla 8 bäcken
Användarvisningsbild
av Erik Å
Med smala däck minskar rullmotståndet och risken för vattenplaning blir betydligt mindre. Värt att tänka på :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Med smala däck minskar rullmotståndet och risken för vattenplaning blir betydligt mindre. Värt att tänka på :-)
Så sant, det är egentligen bara nackdelar med breda "tunna" däck på "vanliga" bilar. I och med kommande (förmodligen) hastighetsstrypningar lär inte tillverkarna lägga ut en massa tid och pengar på däck, fram\bakhjulsupphägning och bromsar. Så förmodligen blir "svenssonbilar" betydligt billigare och dom som ändå vill ha "premium bilar" får då betala betydligt mer.

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]