Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
(Gift, tre barn, villa, volvo, fast anställning. Varför kan man inte slå sig till ro med bilen som den är?)

Lagom till underlaget medger kommer följande fälg att krängas på bilen med däck på 255/50 R19 ET=49.

Bild

Men så åkte en "porrig" AMS med i kundvagnen på Coop Forum. Den senaste avgiftningen tog inte. Jag kunde inte hjälpa att köpa ett ex. Och konsekvensen kom som ett brev på posten. Lusten till en annan fälg.

Bild

Det skulle hjälpa oerhört om jag visste att jag inte kan få plats med den eller att den inte passar av annan teknisk anledning.

Jag tänker mig en 9x20" fälg tyvärr med ET=35. Däck 265/45 R20. 255/45 R20 finns inte, vad jag kan se.

1. Rullomkretsen blir bara 2,8 cm (1,2%) större än orginal, vilket är ok ur det perspektivet.

2. Hur funkar ET=35? Det finns ET=48 på denna fälg men då är bultcirkeln 5/112 och XC90 har ju 5/108.

3. Bredden på däcken då? 265 på en bil som rymmer 255 breda.

4. Konsekvens av kombinationen större bredd och och annorlunda ET?

Kan någon kliva in här och skriva: Glöm det!
Användarvisningsbild
av Larre
...har rättat ett par sakfel... :oops:
av OC-RA
Snygg fälg, blir säkert bra . Man blir tyvärr aldrig för gammal för att vilja ha det lilla extra.
Eller kanske som tur är.
Det borde fungera men det bästa är ju att du kan köpa hjulen med förbehållet att dom passar just din bil. Jag menar alltså att dom tar hem hjulen och att du får prova att inget går i osv.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av Larre
OC-RA skrev:Snygg fälg, blir säkert bra . Man blir tyvärr aldrig för gammal för att vilja ha det lilla extra.
Eller kanske som tur är.
Det borde fungera men det bästa är ju att du kan köpa hjulen med förbehållet att dom passar just din bil. Jag menar alltså att dom tar hem hjulen och att du får prova att inget går i osv.
Lycka till.
Jag avstår de där drömfälgarna. Krängde på sommarsulorna idag och tyckte att de fälgar jag har "dög". Måste varit kontrasten som de två tum:en utgör i skillnad mellan vinter- och sommarhjulen. Se bild på tråden "Tips på domkraft önskas".

Tack för lyckönskningen! Återstår att se hur länge jag kan hålla mig borta från de där blaskorna som inleder en i frestelsen... :wink:

Verkar ju tryggt att man får köpa och pröva hos vissa. Har läst en del här om hur forumsmedlemmar fått fel grejer och kanske tvingats sälja. VET du någon fälg- eller däckfirma som medger det? Vore intressant att veta inför ett eventuellt återfall. Jag ser det inte som reklam för egen del utan endast som "samhällsupplysning". :D
av OC-RA
Jo, det skulle jag kunna göra , men då jag har en son som jobbar där blir det lite larvigt kanske. Jag antar att jag får lite bättre pris och service en dom flesta andra. :lol:
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]