Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej . Min bil är 3 år gammal och jag undrar om den glansiga ratten kan rengöras så det blir matt igen. Har ni behandlat era och vad tycker ni själva?
Innan och efter bilder uppskattas
av UnleashFusion
sony skrev: lör 09 maj 2020, 19:38 Hej . Min bil är 3 år gammal och jag undrar om den glansiga ratten kan rengöras så det blir matt igen. Har ni behandlat era och vad tycker ni själva?
Innan och efter bilder uppskattas
viewtopic.php?f=88&t=71440&start=13080
Jag åkte och köpte "svampen" som finns på biltema för 40kr för 4st. men det räcker med halva svampen(du kan bryta den i mitten) och sen är det bara vatten och mikrofiber duk som du torkar av ratten med. prova dig fram, gnugga inte för hårt(då är det kört hellre mjuka drag än för hårt och jobba dig runt hela ratten. tog kanske 10-15min och den blev från blankt/glansig till matt. Det finns även produkter som APC från tershine m.fl och sen mikrofiber men denna metod fungerade utmärkt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
När färgen på ratten började bli sliten och kännas klibbig på min V70 mk 1 så tröttnade jag och tvättade bort färgen med t-sprit och vatten så gott det gick för att få fram läderytan.
Smorde sen med silikonfri "mink oil". Ratten blev helt underbart skön att hålla i, ingen "klibb"-känsla lägre; lädret absorberar fukten från händerna och känns torrt och skönt.
Men visst, färgen blev lite flammigt läderfärgad/grå, det gick inte att få bort all färg runt sömmarna. Men vad sjutton, funktion går före utseende :-D Vid vårsstädningen så blir det tvätt med våt trasa och en aning diskmedel, sen på med lite ny mink oil
Användarvisningsbild
av sony
Vilken svamp menar du? Den med såpa ?

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]