Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av OC-RA
Hade bilen inne för sänkning idag, den var sänkt förut med men endast 15mm. Nu satt jag dit Eibach (stavningen?) som sänker 35-40mm och det blev jäkligt bra. Problemet uppstod när jag skulle kolla hur den blev med sommardäcken, jag köpte dom begagnade i höstas och har aldrig haft tillfälle att prova dom. Det är ASA Prime med 235/35-19. Fälgarna har bullt delningen 5/110 dvs till en SAAB men enligt expertisen så finns det en bullt som heter PCD (tror jag) som kan ta upp den mm skillnaden som är, nu är det tyvärr så att den jä..a bullten finns inte till just volvo så där stod jag men en jäkligt lång näsa. Jag vet inte hur jag ska gå vidare men det enklaste är väl att sälja dom eller byta så att man får en fälg som passar.
Surt i alla fall när man räknar med något snyggt men får nöja sig med orginalets 17". Ser iofs bättre ut än vintersulorna men en då.
Är det någon som vet något som inte "min" gummiverkstad vet så hör av er.
Användarvisningsbild
av Loner
Sälj dom och köp fälg med 5/108, att försöka med specialbultar och likande ändra bultcirkel ger bara problem som obalans osv!

/L
av OC-RA
Jag håller med dig lite men inte med allt, obalansen får du om inte centrum ringen är den rätta. Men jag håller med om att det lättaste är att sälja för att kunna köpa ett par nya. Kanske till och med duger med ett par 18".
av 855t-röd
hej,kanske bäst å byta me nån som har rätt bultmönster men kör på 19tum det blir satans fett ,kör själv på 19tum på min v70r saffran å det är inte dumnt

mvh chrille
av OC-RA
Jag vet , sitter mest och surar just nu för att det inte fungerade. 19" är ju läckrare det går ju inte att bortse ifrån. Men vi får se , dom säljer ju nya 19" för nästan samma pris som jag gav för dom begagnade. Jag ska bara bli av med dom gamla först.
Användarvisningsbild
av Bosa
Inte skrämmas sådär, jag har precis börjat överge tankarna på 18" för att gå på 19" istället och så ser man en rubrik att 19" inte passar. :D

Hoppas det löser sig bra med fälgarna för dig, instämmer med andra att sälja alternativt byta dem mot såna som passar direkt nog är att föredra. Hur är det med ET på en SAABfälg, kanske går åt pipan på den punkten även om du får tag på rätt bultar.

Hur är det med 235/35-19 angående rullomkrets gentemot original? För min bil som har 195/65-15 som standard skulle det ge en förändring på 1,9% medans 225/35-19 ger 0,8% i större rullomkrets. En försumbar skillnad eller är det att föredra 225?
Användarvisningsbild
av eccy243
Bosa skrev:Hur är det med 235/35-19 angående rullomkrets gentemot original? För min bil som har 195/65-15 som standard skulle det ge en förändring på 1,9% medans 225/35-19 ger 0,8% i större rullomkrets. En försumbar skillnad eller är det att föredra 225?
Jag skulle nog satsa på 225/35-19. Det blir mindre risk att hjulen tar i hjulhusen. Beror iofs på hur breda fälgar man har...
av OC-RA
Fälgarna är så jäkla snygga så jag köper nog en SAAB i stället. :lol:
av Noodles
Bosa skrev:Hur är det med 235/35-19 angående rullomkrets gentemot original? För min bil som har 195/65-15 som standard skulle det ge en förändring på 1,9% medans 225/35-19 ger 0,8% i större rullomkrets. En försumbar skillnad eller är det att föredra 225?
Inte på verkar bredden (235 eller 195) rullomkretsen ;)
av OC-RA
Nu är dom sålda, när jag fick mailet från blocket att annonsen var inlagd tog det ca 2 minuter så
var dom sålda , efter ytterligare 10 minuter hade jag fått 5 mail som också var intresserade. Jag skulle ha haft fler.
Nu till lite svar , Bosa: 235/35/19 är det närmaste du kommer enligt däckhandlarnas lista i rullomkrets.
ET är 38 på dom fälgarna jag hade köpt, det var en av dom stora anledningarna till att jag köpte dom. Originalet ska vara 43 om jag inte minns fel så det betyder att jag får ut fälgarna utan att använda spacers. Jag vet att det inte är enligt regelboken men det skiter jag i.
Nu ska jag bara ha tag i ett par nya, nån som vet något kanske.
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]