Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av bluuman
Ni söderbor, när drar ni på sommarsulorna? Funderar starkt på att dra på sommardäcken i helgen, frågan är om man vågar. Kanske blir det en köldknäpp..När drar ni på dem?
Användarvisningsbild
av hebbe
ja sätter på dom så fort det blivit 1 april. ja vill vara på säkra sidan att det inte blir snöstorm i mars å man satt på sommar däcken. visserligen så kan det ju vara halt och snö iapril, men då får man ju köra med sommardäck
Användarvisningsbild
av Loner
Lite fel forum va?
jag flyttar....

Men är det inte lite väl tidigt?

/L
av jbl
Väntar till slutet Mars början April.
av Noodles
Förra åtet åkte mina dåvarande Thor 17" på i påskhelgen, eller om de var helgen efter.. ?
Antar det blir runt samma tid i år, fast i år är det Nebula 18" som ska ersätta vinterdäcken :P
Användarvisningsbild
av Loner
Ifjol bytte jag lagom till valborg minns jag, var till Åre då.... men det gick bra det med.

/L
av northernlight
Vadå sätta på sommarsulor???? Jag har kört med sommarsulor hela tiden :wink: har bara tagit bussen 3 dagar till jobb i vinter.......då var det KAOS här nere i Skåne. :shock: Annars så har det inte varit någon snö här
av Kevlar
northernlight skrev:Vadå sätta på sommarsulor???? Jag har kört med sommarsulor hela tiden :wink: har bara tagit bussen 3 dagar till jobb i vinter.......då var det KAOS här nere i Skåne. :shock: Annars så har det inte varit någon snö här
Aah men va fan... orkar inte ens predika, men det är bilister utan vinterdäck och sydeuropeiska långtradarchaufförer som skapar KAOS här nere i skåne, inte vädret!

Och så klagar folk på att vi har höga skatter och försäkringskostnader. Inte konstigt när vi ska betala för din kvaddade bil och en persons resterande liv i rullstol (worst case).

All heder åt dig dock för att du har vett nog att ta bussen vid vinterväglag.

Tycker bara det är synd att du försöker framstå som tuff för att du har sommardäck på vintern. :evil:
av northernlight
Kevlar skrev:
northernlight skrev:Vadå sätta på sommarsulor???? Jag har kört med sommarsulor hela tiden :wink: har bara tagit bussen 3 dagar till jobb i vinter.......då var det KAOS här nere i Skåne. :shock: Annars så har det inte varit någon snö här
Aah men va fan... orkar inte ens predika, men det är bilister utan vinterdäck och sydeuropeiska långtradarchaufförer som skapar KAOS här nere i skåne, inte vädret!

Och så klagar folk på att vi har höga skatter och försäkringskostnader. Inte konstigt när vi ska betala för din kvaddade bil och en persons resterande liv i rullstol (worst case).

All heder åt dig dock för att du har vett nog att ta bussen vid vinterväglag.

Tycker bara det är synd att du försöker framstå som tuff för att du har sommardäck på vintern. :evil:
Jag är inte TUFF för att jag kör med sommardäck....men nu är det så att när vägarna är snöiga så har jag tagit bussen...men nu har faktiskt vägarna i Helsingborg varit rena/torra, förutom när det kom snöovädret. Och så har vi ju dom som har vinterdäck och tror att dom är hur säkra som helst i snöoväder bara för det....och det är ju dom som skapar KAOS.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jaha....Då får jag väl erkänna att jag oxå har kört/kör med sommardäck året om.

Nu hör det ju till saken att, om man bor i (som jag) Gbg & det fan i mig inte varit snö (vinterväglag) mer än typ ett par veckor....ser jag faktiskt ingen anledning att dra på dubbdäck (annat är det ju för er som bor norr över).

Har kört med dubbdäck några säsonger samt dubbfria. Nu hör det till saken att jag kör med fräsha sommar däck/bra mönster (ja, jag vet att gummiblandningen är annorlunda på sommar vs vinterdäck).

Som sagt, en sak om man bor i norra delarna av Sverige....men jag kommer i alla fall att fortsätta att köra på sommardäck så länge vädret fortsätter att tendera till att bli mindre & mindre vinter.

I östra delarna av USA så har de samma typ av vinter som vi har på västkusten (fast kortare) & inte fan ser man någon dra på dubbdäck (olagligt) eller dubbfria & det fungerar utmärkt. Trots allt så anpassar man ju sin körstil avsevärt (om man är en förnuftig förare) till det väglag som råder.

De som (desperat) förespråkar mest för bibehållandet av dubb/vinter däcks lagen är ju däckbranchen. Jag skulle inte vara förvånad om vi inom några år får se en (på något sätt) anpassning i lagstadgarna vad det gäller när/hur/om vi ska köra med dubbdäck.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]