- tis 20 feb 2007, 20:04
Alla som har sina bilar TEFCAR-behandlade ,kan använda petroleumbaserad avfettning utan problem
Moderator: Moderatorer
matzen10 skrev:Jamen självklart kan man använda det på en DITEC behandlad bil. Om det nu skulle behövas...TEFCAR tål alla typer av avfettningsmedel. TEFCAR är transparant och ändrar ej nyans med tiden. Under normala förhållande, alltså ingen maskintvätt, utan tvätt med högtrycksspruta och handtvätt, kan kunden köra upp till 3 år eller mer utan komplettering. Du frågar om erfarenhet. Fyra år med TEFCAR. Började polera bilar runt 1970, och har till och från hållt på med detta. Sedan är det roligt att höra när konkurenter berömmer lackskyddet. Ställ gärna frågor du vill ha svar på, en del kan ta lite tid att svara på, men svar får du. Det finns 32 man på Sonax forskningslabb som har kunskap om lackskydd i Europa, vilka jag kan få svar av
Tack förresten för ditt UTFÖRLIGA (not) svar i den andra tråden där jag frågade vad som var så bra med tefcar och dina erfarenheterEnbart hänvisning till hemsidan sa inte precis vad du tyckte..
matzen10 skrev:Jamen självklart kan man använda det på en DITEC behandlad bil. Om det nu skulle behövas...Du Matzen!
Tack förresten för ditt UTFÖRLIGA (not) svar i den andra tråden där jag frågade vad som var så bra med tefcar och dina erfarenheterEnbart hänvisning till hemsidan sa inte precis vad du tyckte..
jchrister skrev:Du Matzen!Absolut skulle jag ställa upp på det! Att kunna utröna vilket som är det bästa är till gagn för alla som läser här! Och vem vet; jag kanske får anledning att skifta åsikt?! :o Eller du :o
Ett litet tillägg. TEFCAR idag ägs av Cifab AB som är generalagent för SONAX, så resurserna finns att ta fram de flesta fakta man kan tänkas vilja ha. Så jag kör inte med tomt prat. Det skulle vara intressant att testa
ditt Ditec?? mot Tefcar i en oberoende test. Ställer du upp??? Fråga Malmö så frågar jag Cifab AB
matzen10 skrev:Statens provningsanstalt testade Ditec på 80talet, jämför idag med helt andra förhållande. Mer bilar, miljön har ett större negativt utsläpp. Lackerna idag är till största delen vattenbaserade och har en helt annan uppbyggnad än lackerna på 80-talet. Det är ett gammalt test. Vet du varför en del Ditec center använder andra lackskydd än Ditec. Inom TEFCAR är det bara TEFCARS egna lackskydd som gäller, ja det finns två st lackskydd inom TEFCAR, ett med 3% teflon och stora lackskyddet med 12 % teflon. Vilka andra skydd kommer i närheten av den inblandningen?jchrister skrev:Du Matzen!Absolut skulle jag ställa upp på det! Att kunna utröna vilket som är det bästa är till gagn för alla som läser här! Och vem vet; jag kanske får anledning att skifta åsikt?! :o Eller du :o
Ett litet tillägg. TEFCAR idag ägs av Cifab AB som är generalagent för SONAX, så resurserna finns att ta fram de flesta fakta man kan tänkas vilja ha. Så jag kör inte med tomt prat. Det skulle vara intressant att testa
ditt Ditec?? mot Tefcar i en oberoende test. Ställer du upp??? Fråga Malmö så frågar jag Cifab AB
Hur skulle det gå till rent praktiskt då? Det enda jag vet om att mäta lackskydd är att använda instrument som billackerare använder för att mäta tjockleken på lack med. (har en kompis som tidigare jobbade på Sikkens och hade en sån "dosa"). F.ö. vet jag inte annat än Statens Provningsanstalt har testat Ditec-metodens hållbarhet och bevisat att garantin de lämnar håller.
Jag känner iofs ägaren till DitecCenter i Örebro och kan lyssna med honom? Jag har inga kontakter på HK direkt..
M V H
---> Matz
jbl skrev:Menar du att alla lackskydd innehåller teflon då?En del innehåller mycket lite Teflon, knappt 1%, men kallar sig för teflonbaserat ändå. TEFCAR innehåller 12%. Det du bör se upp med vid val av lackskydd är om det innehåller silicon. Fråga billackeraren vad dom tycker om det. Att du inte gillar Sonaxprodukterna kan ju vara en smaksak. Själv jobbar jag med Sonax Proffsprodukter, vilka jag finner mycket bra. Felet många gör vid arbete med olika produkter är att dom jobbar på fel sätt med produkten. Trevligt att du hört gott om TEFCAR.
Förövrigt så ger jag inte så mycket för Sonax produkter. Dom är bra men inget speciellt med dom.
Men Tefcar lackskyddet har jag hört bra om.
CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]
Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]