- fre 20 okt 2017, 18:52
#1205862
Tänkte att jag får fråga expertisen här innan jag går på och kletar själv
Har en vit V60 (kolla bild i profil) och jag såg efter senaste tvätten att jag fått ett stenskott i främre stötdämparen, en bit under vänster lampa
så det är en svart prick där. Känner man efter så är det en "krater". Pratade med skadecenter i samband med att jag visade upp en parkerings-
skada på bakre stötfångare (blev påkörd..... ;-// ) och han sa först att det var synd att det inte var samma stötfångare. Istället sa han att jag ska köpa ett bättringssitft med rätt färgkod så det har jag gjort.
Sedan sa han att man kör på med färgstiftet några gånger 2-3 och låter det torka i mellan, sedan klarlackstiftet och lite polering utanpå så
blir det snyggt.
Så jag har nu köpt stiftet på Volvo med rätt färgkod (614) och läste igenom manualen, men jag vill ändå kolla. tips och trix, rutin?
Vad jag kunde läsa mig till ska det vara torrt och man ska torka av med trasa så det är rent.
sedan kletar man på över hela skadan och lite extra?? och låter verka. Sedan ska man gnugga med spetsen av stiftet (filtspets)
så att överflöd försvinner och endast återstår färg i kratern. Låt torka och upprepa 2-3 gånger då (enligt han på skadecenter).
När man är nöjd lägger man på klarlack med det andra stiftet och sedan polerar när det är torrt.
Så hur gör man i verkligheten? Här finns säkert mängder med folk som kört med stift och vet vad som fungerar och inte.
Led mig =)

Har en vit V60 (kolla bild i profil) och jag såg efter senaste tvätten att jag fått ett stenskott i främre stötdämparen, en bit under vänster lampa
så det är en svart prick där. Känner man efter så är det en "krater". Pratade med skadecenter i samband med att jag visade upp en parkerings-
skada på bakre stötfångare (blev påkörd..... ;-// ) och han sa först att det var synd att det inte var samma stötfångare. Istället sa han att jag ska köpa ett bättringssitft med rätt färgkod så det har jag gjort.
Sedan sa han att man kör på med färgstiftet några gånger 2-3 och låter det torka i mellan, sedan klarlackstiftet och lite polering utanpå så
blir det snyggt.
Så jag har nu köpt stiftet på Volvo med rätt färgkod (614) och läste igenom manualen, men jag vill ändå kolla. tips och trix, rutin?
Vad jag kunde läsa mig till ska det vara torrt och man ska torka av med trasa så det är rent.
sedan kletar man på över hela skadan och lite extra?? och låter verka. Sedan ska man gnugga med spetsen av stiftet (filtspets)
så att överflöd försvinner och endast återstår färg i kratern. Låt torka och upprepa 2-3 gånger då (enligt han på skadecenter).
När man är nöjd lägger man på klarlack med det andra stiftet och sedan polerar när det är torrt.
Så hur gör man i verkligheten? Här finns säkert mängder med folk som kört med stift och vet vad som fungerar och inte.
Led mig =)