Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Hej vet ej om jag landat på rätt sida men önskar hjälp med råd över hur jag ställer min v70 över vintern på ok sätt i stängd kallgarage. Hur vet jag vad min bil har för glykol o hur många minus den klarar. Oljan har jag ej hunnit byta inför avställningen kan man motorvärma bilen o starta den istället då och då för att underhålla motoroljan ? Däcktryck ? Fylla till 3 bar ?
av andersuw
Vilken temperatur kylvätskan pallar för kan en verkstad hjälpa dig mäta upp. Oljan kan du inte underhålla genom att starta bilen men olja behöver inte underhållas, bara bytas då och då. Däremot är det inte fel att dra igång bilen någon eller några gånger under avställningsperioden bara för att låta rörliga delar röra på sig och pumpa runt lite olja. Sedan kan det vara klokt att underhållsladda batteriet då och då under avställningsperioden. Om inte bilen behöver vara larmad av stöldskyddsskäl kan man överväga att ta ur batteriet. Då blir inte behovet av underhållsladdning så stort eftersom ingen ström alls tas från det. Bara lite självurladdning återstår som någon enstaka underhållsladdning bör motverka.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Att starta och kallköra motorn på tomgång måste väl ändå vara sämre än att bara låta den stå helt orörd och sedan bara ge den fräsch olja i vår?

Har du möjlighet att titta till den ibland? I så fall är det ju bara att kolla däcktrycket någon enstaka gång under vintern beroende på hur ofta du brukar få pumpa däcken nu. Cykelpump funkar fint att fylla på lite med vid behov. Blir den stående på helt platta däck kan jag tänka mig att däcken kanske inte mår prima men annars har jag svårt att se att det skulle hända något särskilt.

Lyft ur batteriet och ställ någon annan stans där det inte fryser och kan underhållsladdas om du verkligen vill vara snäll mot det. Annars lär du som minst behöva koppla på en laddare typ någon gång i månaden för att det inte ska dra ur.

Spola ur spolarvätskesystemet och kör i maxblandad vätska där också om du tror att det kommer att bli jättekallt där bilen står.
av valln
Om du har någon glykol i motorn borde det räcka, eftersom isen inte utvidgar sig vid ett visst antal minusgrader som jag inte kommer ihåg.
Jag har sett en graf som visar utvidgning av is som funktion av temperatur, är det någon som hittar den grafen?

Däremot ska man alltid ha föreskriven mängd glykol i motorn för det kan blir isproppar och det är inte bra.
av VolvoFrälst00
ojoj tusen tack för all info, jag står ensam i ett stängt kallgarge i sthlm med tillgång till el, men då gör jag så att jag luftar däcken och håller koll på dom, elvärmer motorn och låter gå nångång under vintern. batteri tar jag hem, bilen är servad på olika ställen så jag får ta o mäta glykolen, vad brukar v70 04a ha som standard ? ang spolaren tror jag har -18 i spolarvätska tar och spolar ur den eller kan man tillsätta nått mer i behållaren som sänker ytterliggare ?
av VolvoFrälst00
mekonomen ser jag har en universal multi glykol för att toppfylla kylarvatten vid behov utan att påverka orginal glykolen på dåligt sätt, nått som är ok om det behövs efter en mätning ?
av Malmstroem
Det finns normalt sett ingen anledning att starta motorn på en bil som är avställd över vintern. Om du startar den så bör den bli riktigt varm, annars blir det bara en massa fukt i motor och avgassystem av avgaserna. Jag skulle definitivt inte lämna på någon elvärme hela tiden. Låt bilen ha samma temperatur som det utrymmet du ställer in den i.

Det som förstör om det fryser är:
- Urladdat batteri. (ta ur batteriet och förvara det varmt eller skaffa en underhållsladdare)
- Kylvatten med för lite glykol. (kontrollera fryspunkten. Fyll med "rätt" glykol om det behövs. Vet du inte vad du har för glykol är det bäst att byta allt.)
- Bara rent vatten som spolarvätska (Se till att du blandat ut med spolvätska till lämplig kylpunkt. Spola igenom så att blandningen når framruta, bakruta och lyktor.

Sedan är det bra om däcken inte läker luft, eftersom de inte mår bra av att stå tomma någon längre tid. Vill du kan du palla upp bilen så att den inte står på hjulen. Eller se till att kontrollera lufttrycket med jämna mellanrum.

Utrymmet du förvarar bilen i bör inte vara fuktigt. Är det torrt och fint så rostar inte bilen.
av VolvoFrälst00
Ojoj har ingen möjlighet att byta glykol just nu och vad för glykol det är vet jag ej tyvärr. Får göra ett test och hoppas på det bästa. Tar ut batteriet o låter den stå strömlöst under vintern. Tack för info. Jag håller koll på däcken o ser till att däcktryck finns. Spolarvätskan är ok. Hmm utrymmet hoppas jag är torrt nog. Nybyggt Kall garage som är stängt en lite öppet vid taket för ventilation. Ska försöka se om det är torrt nog.
Byte huvudbromscylinder

Läcker bromsrören bak kan vätskan l[…]

1. Vad kostar den? 2. Visa gärna steg f&oum[…]

Har så svårt att se det bara, gasen &a[…]

Impulsgivaren går inte via tändlå[…]