Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
Har inbokad tid nästa vecka på hjulskifte hos bilia. Har däckhotell abonnemang. Fick reda på de tar betalt (360kr extra) för balansering av hjulen vid skifte. Det tycker jag är otroligt löjligt. Kontroll och e.v justering av balansering skall självklart ingå. Lika självklart som kontroll av rätt lufttryck ingår vid skifte. Kom ihåg på min gamla "bettan" ingick alltid balansering på lokala däckverkstad. Någon här på forumet som betalat extra för balansering? Tro ni man kan prata till sig fri balansering?
av Schmoyoho
Bara i den mindre stad jag bor i så har min lokala verkstad ett helt enormt lager hjul och om alla de ska balanseras inför montering så tar det ju säkert dubbelt så lång tid kontra att bara kasta om dem. Eller är det av någon annan anledning du vill ha de balanserade? Har du haft vibrationer från vinterhjulen tidigare?
av Johannes1975
Känner inga vibrationer. Antog alla seriösa däckcenter vid skifte balanserar hjulen utan att fråga, av säkerhet och -miljöskäl. Har aldrig varit med om att det varit något tillval, som kostar lika mycket som själva hjulskiftet.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nordiskabil har följande nivåer på däckhotell, man får det man betalar för :wink:

Bild
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttat tråd till Bilvård, styling och väghållning
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har hållit på med bilar ganska länge och även jobbat på ett däcklager, jag har aldrig varit med om att man regelmässigt balanserat vid skifte.
Varför skulle man det om inget hänt ?

/Thomas
Byte huvudbromscylinder

Läcker bromsrören bak kan vätskan l[…]

1. Vad kostar den? 2. Visa gärna steg f&oum[…]

Har så svårt att se det bara, gasen &a[…]

Impulsgivaren går inte via tändlå[…]