Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Eftersom två av mina vinterdäck är precis vid gränsen för att vara lagliga ska jag byta ut dem. Nuvarande är Hakka 5 (samtliga fyra). Min fundering är egentligen vad som är bäst att byta dem mot. Alternativen jag funderar på är Nordman 5 som ska bygga på Hakka 5 och har mer eller mindre identiskt däckmönster (men jag har också hört att det är billigare och med annan gummiblandning), eller om jag ska köpa två Hakka 7/8. Åsikter?

En annan fundering jag har är om det stämmer att däcken ska köras in på barmark först? Scenariot är som följer:

Den 20 oktober åker jag från Umeå till Abisko och tänker därför sätta på vinterdäcken (för säkerhets skull). Det lär bli åtminstone 150 mil totalt sett. Min tanke var att låta alla gamla däck sitta kvar på den resan istället för att bränna 150 mil på förmodad barmark med två splitter nya vinterdäck. Men om däcken nu ändå ska köras in kanske det är lika bra att montera?

Den 31 oktober ska jag till Östersund, vilket blir nånstans kring 70-80 mil totalt istället, och det skulle också ge möjlighet att köra in däcken isåfall.

Vad tror ni?
Jag kör in dubbdäck enligt följande: Första 100 milen undviker jag i allra högsta möjliga mån snabba starter, hårda inbromsningar och hastigheter över 100 km/h. Med andra ord är det extremt försiktig körning... =)

Jag brukar även montera dubbdäcken (dvs, de som redan rullat minst en säsong) en månad innan vintern kommer så att jag hinner med minst 100 mil barmark.

Det verkar fungera för jag brukar tappa extremt få dubb från mina dubbdäck. Hakka 5:orna till exempel som jag körde in i vintras (rullade mycket barmark pga den milda vintern) har _alla_ dubb kvar. It works for me..
Användarvisningsbild
av Urbis
Håller helt med dissonans! Jag har gjort lika dant, dubben sitter mycket bättre, tappar i princip inga dubb alls. Vi har haft Nordman 4 på andrabilen, funkat bra och jag upplever dem inte brummiga, har haft och har hakka8 på både xc90 och xc70.
Användarvisningsbild
av batmac
Ok, då har jag lite mer att gå på. Någon som har input gällande mönsterfrågan?
av Yaniz
Har du idag knappt 2 mm mönsterdjup så lär du ha knappt 2 mm när du kommer hem från Abisko igen. Vid det mönsterdjupet slits däcket oerhört lite (såvida du inte kör med vinterdäcken i Sydeuropa mitt i sommaren, men det är väl inte aktuellt i ditt fall).
Användarvisningsbild
av batmac
Det kanske var lite dumt formulerat. Frågan jag funderar på nu är väl då vilket däck jag ska köpa. Nordman 5 som har samma mönster som mina hakka 5 men kanske annan gummiblandning, eller hakka 7/8 som känns som bättre däck. Har läst om bilar som betett sig jobbigt när det är olika mönster fram och bak men jag vet inte om det bara är strunt.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det verkar dumt att köra långresor med väldigt slitna däck. Även om den lagliga gränsen går vid 1.5mm på sommardäck är det rekommenderat att byta när man kommer ner mot 3mm. Man hr betydligt sämre fäste med dåligt mönster och i regn skulle jag säga att 2mm kan bara rejält farligt.
20e oktober är det ju inte heller ovanligt med minusgrader där uppe, och även om det skulle var barmark så är gummiblandningen i sommardäcken inte anpassad för kyla. Under 5 plusgrader blir sommardäck väldigt hårda och har sämre vägegenskaper.

Jag skulle valt att sätta på vinterdäck. :)

Hej! Min 940ltt -1996 är chippad i bräns[…]

Värt att kolla hur kabeln från giv[…]

Hej! Ibland när man bromsar in lite snabbt s&[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Fick idag monterat dragkroken jag hade liggandes, […]