Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Som relativt nybliven småbarnsförälder är det bara att konstatera att tid och ork inte är en direkt överskottsvara. Har ej heller tillgång till tomt och garage. Jag har dock goda möjligheter att spola/handtvätta bilen med högtryck via jobbet, och samtidigt tillgång till en relativt snäll alkalisk avfettning. Tror det är Snowclean A500. Har iaf varit den tidigare.

Har en V70 -02 som gått förhållandevis lite, fungerar bra peppar peppar och får stanna en längre tid är det tänkt. Bilen har vad det verkar fått gå en del i maskintvätt i sitt tidigare liv. Men är summa summarum fin i lacken. Den är solidsvart vilket inte direkt är förlåtande i sammanhanget...

Funderar på ditec eller liknande, och t.ex vid varannan tvätt torka och lägga detailer som underhåll av lackskydd. Ni som har erfarenhet/tips/råd får gärna upplysa en vetgirig om bra behandlingar! Ev. tips på firmor i Sthlm är högintressant. Men mest intressant är vad ni anser ger längst/bäst lackskydd!
Tack för fin input!

Ngn form av lackbehandling ska det bli, dock får det inte bli omotiverat dyrt då bilen inte har ngt marknadsvärde att tala om. Det som talar för Ditec är att man gör regelbundna återbehandlingar vilket borde ge att man har en lättskött bil om man följer tvättinstruktioner mellan behandlingar osv. Dock tycker jag det är på gränsen till omotiverat dyrt. Men, om det blir riktigt bra så skulle det kanske kunna vara värt det.

Oavsett lackbehandling, vilket är det optimala sättet att hantera biltvätt vintertid för att slita så lite så möjligt på lackskydd?? Är det bättre att tvätta sällan men mer omfattande med torkning och t.ex detailer, eller spola så ofta så möjligt när temperatur tillåter etc.??
Jag spolar av i tvättstation rätt ofta. Tjäran går inte att undvika så den måste tas med avfettning.
När ja handtvättar vintertid tar ja till avfettningen för då vill jag att bilen blir riktigt ren. Spolar jag bara av blir det varmvatten med schampo och spolar av med avkalkat vatten.
Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]

Hej! Min 940ltt -1996 är chippad i bräns[…]