Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av martin6651
Är på jakt efter nya dubbdäck. Är inne på Pirelli winter ice zero eller Goodyear ultragrip ice artic. Nån som kört på nått utav däcken? Nöjda? Eller annat förslag?
beror väl fullkomligen på vad du har för användningsområde?
motorväg?
oplogad skogsväg?
underkylt regn?
milktrucker skrev:beror väl fullkomligen på vad du har för användningsområde?
motorväg?
oplogad skogsväg?
underkylt regn?
Oplogad skogsväg,motorväg,landsväg alla sorters vägar och underlag under vintertid.
av Torparn12
martin6651 skrev:
milktrucker skrev:beror väl fullkomligen på vad du har för användningsområde?
motorväg?
oplogad skogsväg?
underkylt regn?
Oplogad skogsväg,motorväg,landsväg alla sorters vägar och underlag under vintertid.
Båda två är ju bra däck men personligen skulle jag välja Goodyear, alla Pirellidäck jag har haft har bullrat mycket samt att dubben har släppt relativt fort trots att jag kört in dom som rekommenderas. Jag kan ju fått däck dom gjort på en personalfest men det är mina erfarenheter av Pirelli.
pirelli rullar trögt, är stötigt och tappar dubb alldeles för fort, redan efter första 50 milen.
Dålig kvalitet tyvärr, även att däcket presterar bra så länge dubben är kvar.

Satsa på en däcktillverkare som är dedikerade för nordiskt klimat.
Däck är högst individuellt och bästa däcken jag provat är bara halvbra i däcktesterna, därför är det svårt att ge ett bra svar på din fråga.
Hakkapeliitta är generellt sett bland de bättre vinterdäcken eftersom det är överlägset på snö och is, men bara medel på barmark - men där är greppet oftast tillräckligt ändå, jag menar kanar man av vägen är det inte på barmark, därför bör du prioritera vinteregenskaperna.
milktrucker skrev:pirelli rullar trögt, är stötigt och tappar dubb alldeles för fort, redan efter första 50 milen.
Dålig kvalitet tyvärr, även att däcket presterar bra så länge dubben är kvar.

Satsa på en däcktillverkare som är dedikerade för nordiskt klimat.
Däck är högst individuellt och bästa däcken jag provat är bara halvbra i däcktesterna, därför är det svårt att ge ett bra svar på din fråga.
Hakkapeliitta är generellt sett bland de bättre vinterdäcken eftersom det är överlägset på snö och is, men bara medel på barmark - men där är greppet oftast tillräckligt ändå, jag menar kanar man av vägen är det inte på barmark, därför bör du prioritera vinteregenskaperna.
Jo hakka verkar ju vara bäst. Sämsta är att jag har 17tums fälgar till vinterdäcken och priset sticker iväg på premium däcken. Sitter 225/50/17 nu, går väl gå ner till 215, verkar som att 215/50 klarar belastningsindex precis. Tycker 225 verkar brett för ett vinterdäck men det kanske funkar bra. Men det kanske inte är nått att snåla på och köpa de "bästa"
belastningsindex?
inte måste du tänka på det. Jag har 102, dvs 850 kg per däck, de 4 däcken kan bära upp 3,4 ton bil.
Jag har svårt att tro att du ligger under belastningsindexet i relation till bilens vikt.
Köp begagnade 16"-fälgar på blocket, det finns hur mycket som helst. Ta med fälgarna till en däckverkstad o be dom kolla så att det inte är obalans i fälgen.
milktrucker skrev:belastningsindex?
inte måste du tänka på det. Jag har 102, dvs 850 kg per däck, de 4 däcken kan bära upp 3,4 ton bil.
Jag har svårt att tro att du ligger under belastningsindexet i relation till bilens vikt.
Köp begagnade 16"-fälgar på blocket, det finns hur mycket som helst. Ta med fälgarna till en däckverkstad o be dom kolla så att det inte är obalans i fälgen.
95 i belastningsindex bör man ha på v70 d4 awd. 205 däck verkar ligga på 95. Kan säkert skilja på endel tillverkare. Vet inte vad som händer om man har däck med lägre index.
95=690 kg per däck.
du klarar dig med 650 kg per däck

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]

Hej! Min 940ltt -1996 är chippad i bräns[…]

Värt att kolla hur kabeln från giv[…]