Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
En liten udda fråga men ni som tvättar era bilar i GDS och torkar dem efteråt, hur förvarar ni torkdukarna i bilen? Tvättar ni dem varje gång efter de använts?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag har ett gäng liggandes i en plastpåse i baksätet och en annan plastpåse som de blöta använda hamnar i innan de sedan åker i tvättmaskinen. Emellanåt kan man dock behöva baksätet till passagerare eller mathandling och då ligger den där påsen i vägen och riskerar att hamna på golvet.

Någon som har ett tips? Gärna om någon har en snygg och praktisk lösning för att ha både schampo, svamp och torkdukar + lite annat bra och ha, gärna bild :D

Tacksam för svar
Tette
Jag har stora plastbackar med lock från typ Clas Ohlson. Har både torkdukar, glasdukar, putsdukar mm.
Lägger använda dukar i tvätthinken och kör hem. Tvättar alltid efter användning i maskin 40-60° med flytande tvättmedel utan parfym.

Tar bara med det ja tänkt använda till tvätthallen. Har alltid två tvätthinkar så nog finns det plats. Välj något annat än tvättsvampar vid tvätt. Ullvante eller microfibervantar skapar mindre tvättrepor.
Perra83 skrev:Jag har stora plastbackar med lock från typ Clas Ohlson. Har både torkdukar, glasdukar, putsdukar mm.
Lägger använda dukar i tvätthinken och kör hem. Tvättar alltid efter användning i maskin 40-60° med flytande tvättmedel utan parfym.

Tar bara med det ja tänkt använda till tvätthallen. Har alltid två tvätthinkar så nog finns det plats. Välj något annat än tvättsvampar vid tvätt. Ullvante eller microfibervantar skapar mindre tvättrepor.
Jag använder en sån grå våffelsvamp. Menar du att en handske är bättre?
Har i princip alla medel jag använder i bilen hela tiden då jag är lite av en spontan - tvättare (brukar dock sluta med 2 ggr/v på sommarhalvåret) och vill inte åka hem och hämta om jag får för mig att köra förbi gds:en efter jobbet..
Tvättar också mina efter användning, var mest nyfiken på om jag var pedantisk eller bara vettig :lol:
Plastbackarna finns i massor av storlekar.

Bild

Bild

Några olika ullvantar och en ullsvamp. Våffelsvamparna använde jag med fram tills för något år sedan. Ullen är så mjuk att smuts inte dras över lacken på samma vis som mot en svamp.
Pedant låter vettigt :wink:
Missa inte http://bilvardsforum.se där finns många bilvårds nördar som har bra tips på ALLT inom bilvård!!

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Perra83 skrev:Jag har stora plastbackar med lock från typ Clas Ohlson. Har både torkdukar, glasdukar, putsdukar mm.

Jag gör nästan likadant, och det gäller även rekommendationer på ullvante i stället för svamp.
Alla putsdukar används bara en gång innan de tvättas, men torkdukar och glasdukar kan jag faktiskt låta torka och använda igen.

Att låta våta dukar ligga i plastpåse ger ju alltid risk för mögel om mans skulle glömma dem några dagar...

/Thomas
Tvättar alltid dukar efter användning och packar sedan ner allt i denna väska igen:
Bild
White: jag kör än så länge en "annorlunda" svamp (den gråa på bilden) men kommer skaffa en handske istället framöver. Gula svampar kör jag på fälgar och i dörröppningar och slänger efter bruk.
Ja har mängde med svampar. Både tjocka och tunna gula och våffelsvamparna. Kan ta en svamp och svampa avfettning på äckligt tjärprickiga fälgar. Fick göra det med en uppsättning vinterfälgar. Tror inte att ägaren innan av fälgarna visste hur man fick bort tjäran.
Till lack används endast något med ull.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]