Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Montanan
Tänkte motortvätta min 945 men är orolig för den här databoxen.Var sitter den någonstan?
Användarvisningsbild
av eccy243
Inne i kupén. På höger sida om passagerarens fötter.
av Cicaro
brukar brassa på med högtryckstvätten rakt in i motorn på min 460, bortsett från att jag noga aktar mig för att spola på tändsystemet och dom styrdosor som sitter i motorn. Grundregeln är väl att ta det lugnt och akta kablar, eller är det nån annan som tycker man ska putsa med tandborste eller dyl? :P

Dock finns en mycket trevlig sak om man vill slippa dammiga svarta plastdetaljer som gör att jag inte brukar tvätta motorrummet så ofta, Teflonspray på alla plastkåpor, kanske inte det nyttigaste men fasiken så effektivt, bra mot gamla torra parkeringslister också :) (Spraya lämpligtvis på en tygtrasa och stryk listerna/plastdetaljerna)
av Montanan
Ok tack för svaren:) bara att börja tvätta nu då...lol
av Kmiland
På min 945 kunne man til og med høytrykkspye rett på tenningsystemet;)... Tror det må være verdens beste bil...

Hadde den bilen i 6 år uten et eneste problem, håper min V70 holder like bra
av Kmiland
Motor skal være avslått og avkjølt.
av jbl
Motorn måste vara avslagen. Det kan bli stora skador med motorn igång om vatten kommer in på ställen. Alltså rena kortslutningar.

Det ni kan ha hört är nog att motorn kan vara varm men det är inte heller så bra.

Ska man avfetta så ska bilen vara kall. Det är ingen mening med att bara spruta vatten utan att ha avfettning på innan. För att efter gå på med diskborste eller liknande metod. Därefter kan man spruta vatten.

Själv är jag mycket försiktig med vatten slangen i mitt motor utrymme.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]