Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag hade ärende till Ö&B. Där upptäckte jag att dom sålde en särskild sommarvariant av spolarvätska. Den sades vara bra mot insekterna som satt på rutan. Jag köpte en dunk 4 liter 45 kr färdigblandad, för att pröva. Det kommer väl inte att märkas skillnad dom första metrarna man kör, men kanske efter en liten tid?
Har någon annan provat "sommarspolarvätska"? Jag har aldrig sett det förut.
Däremot har jag för några år sedan fått uppleva ett verkligen effektivt medel. Det var fullt med insekter och klet på rutan. Det hjälpte inte med spolarvätska och någorlunda färska torkarblad. Men så kom jag till ett vägarbete. Det hade just dragit förbi en regnskur och det skvätte upp sandblandat vatten i luften. Finkornig sand. Det var ju ingen asfalt just där och jag startade torkarna. Insekterna och det andra kladdet försvann på nolltid!
Nu är det ju inte så lyckat för det blir ju mikroskopiska repor i glaset och torkarbladen far säkert också illa, men effektiv var det.

En jämförelse. Fågeljävlarna hade skitit på bilen. Jag åkte till en tankstation med biltvätt. Jag brukar duscha med upplösande medel före tvätten. Vanligtvis är det ju motasfaltprickar och annat, men expediten gav mig en annan duschflaska som skulle vara effektiv mot "biologisk" smuts. Det blev rent. Skall vi gissa att det är samma eller ett snarlikt medel i spolarvätskan?
Om jag kan, så undviker jag att parkera under träd numera.
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, aldrig sett sommarspolvätska, jag kör med samma dunk året runt, nå färdigblandat lahega minus 18 grader.
av Schmoyoho
Har funderat på om man vågar slå i typ någon sorts insektsupplösningsmedel, den sorten man sprejar på för att insekterna ska lossna när man tvättar. Typ bara dutta i liiite? Eller är det dumt måntro? Mikroskopiska repor vet jag inte, det är ju värre när rutan är helt täckt av splashade insekter efter bara lite körning och man inte kan spola rutan, eller om man väl gör det få en massa utdragna ränder :(
Användarvisningsbild
av Perra83
-8°C ska min klara. Koncentrerad Lahega som jag späder. Tänker inte blanda i något annat. Rutan tvättas inte med något speciellt utan skummas bara på som vanligt som resten av bilen. Det gör att flugorna inte är något problem.

Bild
Användarvisningsbild
av keroan
Jag hällde i sommarspolarvätska för första gången i mitt liv för 3 veckor sedan.
Kan inte påstå att jag märker nån skillnad i rengöringseffekt jämfört med blå vätska.
Insekterna sitter lika fast för det.
Det jag reagerade på var att sommarvätskan skummade nåt förj...ligt när man hällde i den. Det var svårt och tog tid att hälla i hela dunken.
av Ronne
Har också provat för nått år sen , lika dåligt resutat som "vanliga" spolarvätskan. Och som keroan säger det blev ett väldans skummande. Tror det var Sonax jag använde.
Rekommenderas ej!

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]