Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Fjäderbenstag är det ju ingen fara med. Håller i evigheter. Fjädrar brukar hålla länge men de är ju inga stora pengar köpa nya heller. Original fjäderbenstag har jag för mig låg under 1000:- nytt på volvo om de fortfarande finns få tag på?
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
Nexus skrev:Fjäderbenstag är det ju ingen fara med. Håller i evigheter. Fjädrar brukar hålla länge men de är ju inga stora pengar köpa nya heller. Original fjäderbenstag har jag för mig låg under 1000:- nytt på volvo om de fortfarande finns få tag på?
Nä, sakerna är ju snuskigt billiga på vparts, men med tight budget så köper jag hellre beg. fjäderbensstag än nytt när det blir 700-1000kr billigare. På Vparts kostar fjäderbensstag runt 1500 och billigaste fjädrarna 1300kr!

Vet ej om det säljs på volvo.. Men fjäderbensstag verkar vara pissbilligt (runt 500kr) till andra märken än volvo..
Användarvisningsbild
av milktrucker
slitagedelar köper man nya, det andra går att köpa begagnat, t ex styrenheter, AWD-klump, motor, behållare, strålkastare, generator osv.
Men det är så klart en avvägning mot milen på rörliga delar så som motor, växellåda, generator, ac-pump osv.
av andersuw
Tvekar inte ett dugg att köpa chassidelar begagnade förutsatt att de kommer från en bil som inte rullat särskilt långt.

Bytte med hjälp av delar från skroten till nivåreglering bak på min V70 -02 (andra stötdämpare och fjädrar) strax efter att jag köpt bilen vid årsskiftet 2007/2008. Bilen har nu rullat ca 10000 mil sedan dess utan några problem med bakfjädringen. Däremot har jag tvingats byta stötdämpare med infästningar fram, sannolikt därför att de vid det laget rullat längre. Delarna till bakfjädringen kom från en bil som bara rullat ett par tusen mil.

Bytte även till nivåreglering bak på min V70 D4 -15 strax efter att jag köpt bilen i höstas. Även denna gång kom delarna huvudsakligen från skroten (stötdämpare, fjädrar, övre länkarmar) men från bilar som rullat på sin höjd ett par tusen mil.

När det gäller vissa delar (t.ex. fjädrar och de övre länkarmar jag behövde byta och som inte innehåller några bussningar) skulle jag nog inte tveka att anlita skroten även om donatorbilen rullat några mil. När det gäller stötdämpare och grejer med bussningar i vill jag dock helst ha rätt färska grejer.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
andersuw skrev:Tvekar inte ett dugg att köpa chassidelar begagnade förutsatt att de kommer från en bil som inte rullat särskilt långt.

Bytte med hjälp av delar från skroten till nivåreglering bak på min V70 -02 (andra stötdämpare och fjädrar) strax efter att jag köpt bilen vid årsskiftet 2007/2008. Bilen har nu rullat ca 10000 mil sedan dess utan några problem med bakfjädringen. Däremot har jag tvingats byta stötdämpare med infästningar fram, sannolikt därför att de vid det laget rullat längre. Delarna till bakfjädringen kom från en bil som bara rullat ett par tusen mil.

Bytte även till nivåreglering bak på min V70 D4 -15 strax efter att jag köpt bilen i höstas. Även denna gång kom delarna huvudsakligen från skroten (stötdämpare, fjädrar, övre länkarmar) men från bilar som rullat på sin höjd ett par tusen mil.

När det gäller vissa delar (t.ex. fjädrar och de övre länkarmar jag behövde byta och som inte innehåller några bussningar) skulle jag nog inte tveka att anlita skroten även om donatorbilen rullat några mil. När det gäller stötdämpare och grejer med bussningar i vill jag dock helst ha rätt färska grejer.

Så i princip bättre begagnade delar? Jag är inte särskillt bilkunnig men jag lär mig allt eftersom, men det kommer nog ta ett tag innan jag kan kolla på en bildel och se om den är i bra skick eller inte!
av andersuw
Om du hittar chassidelar från en bil som inte rullat särskilt långt (ett par tre tusen mil eller mindre) så ser de i allmänhet lika friska ut som de är. Det kan däremot vara lite marigt att avgöra skick på chassidelar som suttit längre än så.

Men om man behöver oroa sig över det beror på vilken sorts del det är. Om det bara är ett stycke järn/stål, som en fjäder eller en länkarm utan bussning får det ju vara bra nog gammalt och rostigt innan det finns någon egentlig risk för bekymmer. Om det däremot är en stötdämpare eller en bärarm med tillhörande bussning finns det anledning att tänka sig för.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
andersuw skrev:Om du hittar chassidelar från en bil som inte rullat särskilt långt (ett par tre tusen mil eller mindre) så ser de i allmänhet lika friska ut som de är. Det kan däremot vara lite marigt att avgöra skick på chassidelar som suttit längre än så.

Men om man behöver oroa sig över det beror på vilken sorts del det är. Om det bara är ett stycke järn/stål, som en fjäder eller en länkarm utan bussning får det ju vara bra nog gammalt och rostigt innan det finns någon egentlig risk för bekymmer. Om det däremot är en stötdämpare eller en bärarm med tillhörande bussning finns det anledning att tänka sig för.
Det låter logiskt! Tyvärr dåligt med lågmilade 850s på skrotarna häromkring :wink:
av andersuw
Jo jag förstår det. ;-) Men det kan ju finnas bilar som fått delarna ifråga utbytta. Finns det huvudsakligen färg snarare än rost på utsidan av de delar du söker är det nog lugnt.
av Rlind
Turbojeppe skrev:Hej! Är lite vidskeplig av mig och helst vill ha saker som fungerar så undrar jag om Fjäderbensstag och Sänkningsfjädrar är slit och släng och man alltid ska köpa nytt eller om det är okej att köpa begagnat?
Har för mig att ett original 850/x70 fjäderbensstag på Volvo kostade 750:-, utan rabatt, när jag handlade ett för ett par år sedan.

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]