Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nu när sommaren närmar sig så hade jag tänkt att snygga till lacken på bilen. Den har blivit matt/oxiderat och nu undrar jag vad ni rekomenderar för vax, polish eller cleaner. Förra året körde jag med sonax (rödflaska) polish och hårdvax det fungerade bra lacken blev blank men den vart fortfarande matt/oxiderad, antagligen så skulle jag ha gått på med en cleaner också :) Men nu är frågan vilka av dessa tre märken är bra sonax, turtle eller Meguiars? Dessa är dom tre som jag har hört talas om. Om man ska jämföra priset så är ju Meguiars dyrast men dom kanske också är bäst? Jag har absolut ingen aning om vad jag ska välja för något i denna djungel av produkter ?:-/ Målet är iaf att lacken ska återfå sin forna färg/glans.
Användarvisningsbild
av StefanN
En matt oxiderad lack fixar man inte till genom att blaska på lite Sonax. Det krävs ju ordentlig polering och rengöring innan man lägger ett bra lackskydd. Skulle inte använt nåt av det du nämner då det finns så mycket bättre, mer lättjobbat.
Gå in på tex Bollnäs bilvård eller Wax dog så finns det riktiga grejer. Sen är det ett måste att ha maskin för polering, dubbel eller enkel osciliserande.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
StefanN skrev:En matt oxiderad lack fixar man inte till genom att blaska på lite Sonax. Det krävs ju ordentlig polering och rengöring innan man lägger ett bra lackskydd. Skulle inte använt nåt av det du nämner då det finns så mycket bättre, mer lättjobbat.
Gå in på tex Bollnäs bilvård eller Wax dog så finns det riktiga grejer. Sen är det ett måste att ha maskin för polering, dubbel eller enkel osciliserande.
Ok jag ska gå in där och kolla, kommer att använde en dubbel oscillerande maskin. Nej jag märkte det att sonax inte gjorde ett skit mer än att det blev blankt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
märket på produkten är inte avgörande i sig, men för att få bort oxiden krävs rubbing.
Finns många olika märken att välja på, men om du undviker turtle så kommer du bli nöjd.
Du ska bör använda en oscillernade musse-maskin så du inte får polerrosor.
Så generellt sett:
ca 2 dl grov rubbing
ca 2 dl fin rubbing, finish eller polish att gå på med efter grovrubbingen.

Sen kan du lägga enkomponents lackskydd, eller 2-komp som håller bra mycket längre än vax.

Volvo har hård lack så det krävs något med "bett" i för att få till det. förslagsvis börja med skumtrissor och avsluta med ull
Användarvisningsbild
av DayDreamer
milktrucker skrev:märket på produkten är inte avgörande i sig, men för att få bort oxiden krävs rubbing.
Finns många olika märken att välja på, men om du undviker turtle så kommer du bli nöjd.
Du ska bör använda en oscillernade musse-maskin så du inte får polerrosor.
Så generellt sett:
ca 2 dl grov rubbing
ca 2 dl fin rubbing, finish eller polish att gå på med efter grovrubbingen.

Sen kan du lägga enkomponents lackskydd, eller 2-komp som håller bra mycket längre än vax.

Volvo har hård lack så det krävs något med "bett" i för att få till det. förslagsvis börja med skumtrissor och avsluta med ull
Ok då får jag köpa rubbing och det är en musse-maskin som kommer att användas. Ja då ska jag hålla mig borta ifrån turtle :) ska åka runt lite imorgon och kolla vad det finns för några medel i butikerna här om kring.
av Bewsfroe
milktrucker skrev:Volvo har hård lack så det krävs något med "bett" i för att få till det. förslagsvis börja med skumtrissor och avsluta med ull
Tvärtom e det väl? Ulltrissor först för kraftig avverkning av repor och oxid och sen medium skum för finish?
av Lövet
Tvärtom är det. Ull först, skum sedan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok jag ska ta och kika lite samt kolla hur mycket allt kostar innan jag bestämmer mig, tack iaf för alla tips och rekommendationer :D
Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?