Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har plastidippat mina sommar R fälgar vita och har nu insett att jag kommer få tvätta ihjäl mig för att fortsätta ha dem vita. Det må ju så vara men VAD ska jag tvätta dem med? Vanligt bilschampo? Tänker att det kan finnas något man lite snabbt kan ta på en trasa och torka av när det ser för hemskt ut?
Har Meguiars NXT speed detailer hemma, kan den funka eller tar jag bort dippen då? Sen en liten dum fråga, va lite för snabb med maskeringen så jag har fått lite plastidip på däcken, vad ska jag använda för att smidigast få bort det?

(Har btw lagt 6 lager vit dipp samt 2 lager glossifier)

Tacksam för svar

Tette

*Meguiar's speed detailer funkar på plasti dip utan att den lossnar och har man en luddfri microfiberduk så är det inga problem.
Senast redigerad av 2 Tette, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Gissar på att plasti dippen lär försvina om du tar något starkt medel avfettning är kanske gränsfall. Plasti dippen lär nog inte klara av att bli avspolad av högtrycken.
Användarvisningsbild
av Funk
Sonax Xtreme fälgtvätt och högtryck fungerar alldeles utmärkt... men man bör vara lite försiktig med kanten bara.

Gnugga lite lätt med scotchsvamp så släpper det från däcken

/Thomas
av Tette
DayDreamer skrev:Gissar på att plasti dippen lär försvina om du tar något starkt medel avfettning är kanske gränsfall. Plasti dippen lär nog inte klara av att bli avspolad av högtrycken.
Jao, det har jag redan koll på, kallavfettning är big no no. Kanske lite mild alkalisk ska kunna funka. Sen har jag hört att dippen ska klara högtryck på ca 70 cm avstånd och mycket närmare än så behöver man väl inte va.. 8)
Funk skrev:Sonax Xtreme fälgtvätt och högtryck fungerar alldeles utmärkt... men man bör vara lite försiktig med kanten bara.

Gnugga lite lätt med scotchsvamp så släpper det från däcken

/Thomas
Fälgtvätt låter som något som är ganska starkt..
Hade väl hoppats på att någon visste nått medel, gärna på sprayflaska som bara är att spraya på och torka av. Typ en liten snabb-fix hemma på parkeringen eller på någon bilträff så man inte behöver skämmas :D
Annars så satt jag hela eftermiddagen med en lite pincett och världens minst flat-skruvmejsel och karvat lös plastidippen som fastnat på däcket närmast fälgkanten :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har inte testat någon Quick Detailer. Risken kan nog vara att det blir rester av microfiberduken på dippen, alternativt att det blir flammigt. Googla runt lite och se vad andra har provat. Youtube är bra med! :D

Jag har plastidippat mina 18" vinterfälgar. 5 lager svart och 2 lager glossifier. Vid i princip varje tvätt (minst 1 gång i veckan) sprayar jag på alkalisk avfettning. Antingen Sonax eller Lahegas färdigblandade. Har inte märkt någon försämring i färgen.
av Tette
XC90_Executive skrev:Har inte testat någon Quick Detailer. Risken kan nog vara att det blir rester av microfiberduken på dippen, alternativt att det blir flammigt. Googla runt lite och se vad andra har provat. Youtube är bra med! :D

Jag har plastidippat mina 18" vinterfälgar. 5 lager svart och 2 lager glossifier. Vid i princip varje tvätt (minst 1 gång i veckan) sprayar jag på alkalisk avfettning. Antingen Sonax eller Lahegas färdigblandade. Har inte märkt någon försämring i färgen.
Ska kolla runt lite mer och se vad jag hittar :D . Har dessutom sprayat en del dip på en kartong så ska prova detailern där och återkomma med resultat.
Härligt att det funkar med akaliskt i alla fall så står man inte handfallen till sommarens biltvättande
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är bara ytan som du plasti dippade ren så sitter det ganska bra faktiskt.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har kört med dippade fälgar i flera år och på flera bilar, Sonax fälgrengöring funderar alldeles ypperligt, den lär vara PH-neutral och löser bromsdamm och järnrester kalasbra utan att skada dippen.

/Thomas

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]