Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har fått lite klarlacksläpp på fronten på min V70 T5 -02. Närmare bestämt handlar det om två fläckar på plasten ovanför grillen. Den ena är kanske som en femkrona i storlek och den andra som två femkronor.

Några frågor rörande detta:

Är detta ett vanligt fenomen på P2-bilarna?

Varför tenderar klarlacken att släppa just där?

Kan man räkna med att det blir fortsatt klarlacksläpp där framme när det nu börjat?

Vad, om något, gör man lämpligen åt saken? Det är ju bara ett estetiskt problem. Finns inget som kan rosta där. Går det att bättra så att det ser skapligt ut (om än inte perfekt) förutsatt att man låter ett proffs sköta det hela? Eller måste man lacka om hela fronten för att få ordning på det?
Mest troligt är fronten omlackad någon gång, annars tror jag inte det är så vanligt. Att det börjat släppa är pga stenskott som slagit hål i ytan.
MartinS skrev:Mest troligt är fronten omlackad någon gång, annars tror jag inte det är så vanligt. Att det börjat släppa är pga stenskott som slagit hål i ytan.
Ja stenskott verkar vara en rimlig anledning. Å andra sidan borde ju bilen vara värre utsatt för det lite längre ner på fronten och där har jag inga släpp. Kan förstås inte svära på att fronten aldrig lackats om. Men jag ser i vart fall inga uppenbara tecken på detta, t.ex. en svag nyansskiftning som det ofta blir vid omlackering, i alla fall på bilar med metalliclack som denna (en något beigetonad silver metallic som Volvo kallar Månsand).
Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?