Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Häromdagen när jag tog fram sommardäcken inför bytet upptäckte jag att på två däck fanns det en hel del småsten, grus i mönstret på två av däcken. Det var kanske 20 - 30 småstenar i vardera av dom två däcken, men bara en (1) sten i ett av dom andra däcken.
Nu hade jag inte märkt upp vilka däck som satt fram eller bak, men gissar att det ändå har någon sådan förklaring?
Jag har en V70 -08 och jag försöker undvika att "spruta grus" när jag kör. Jag ser ingen mening med sådant körsätt. Vad jag minns nu, så bytte jag i höstas innan första snön hade kommit så vägarna bör inte ha varit sandade då.
Är det någon annan som har gjort en liknade iakttagelse? Alltså upptäckt ett "hemligt knep" för att se vilka däck som har suttit fram eller bak. Och vad är då lösningen, fastnar det grus i drivhjulsdäcken eller i dom frirullande?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har med reagerat på det. Det är framhjulen som "samlar stenar", min gissning är att de fastnar när man svänger ratten på p-platser och liknande, de pressas på plats då. Brukar ta bort de flesta, en liten hobby jag har :wink:
av Rådlös
Bra Micce1980! Vi går på din hypotes och utnämner oss till någon sorts bilvärldens Sherlock Holmes som direkt kan se om ett löstaget däck är ett framdäck eller bakdäck. :roll:
Användarvisningsbild
av Perra83
Tvärtom är det nog. Mina vinterdäck som har suttit bak är fulla med småsten.
Fram blir rena av snabb acceleration och hårda inbromsningar.
Användarvisningsbild
av C.W.
Har likadan erfarenhet som Micce1980, men då på vinterdäcken.
Framhjulen innehåller sten i varje mönster, bak nästan inget.
Gillar också att peta bort dem. Inbillar mig att det blir bättre att lagra däcken helt rena från grus än med dem fullproppade.
:wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Däcken bettar ju bättre i snö om du petar bort stenarna blir mönstren fulla i sten så kan du nästan lika gärna köra med totalt slut vinterdäck.
av andersuw
Micce1980 skrev:Har med reagerat på det. Det är framhjulen som "samlar stenar", min gissning är att de fastnar när man svänger ratten på p-platser och liknande, de pressas på plats då. Brukar ta bort de flesta, en liten hobby jag har :wink:
Hmm. Jag minns att jag provade den hobbyn en gång men fann den rätt så tradig. ;-) Så jag försöker istället inbilla mig att småstenen funkar som en slags extradubb på vinterdäcken. På sommardäcken ser jag dessbättre inte mycket av dem. ;-)

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]