Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
Dags att börja det tråkiga jobbet att vaxa bilen.
Förra året vaxade jag i April under car-porten.
Husbilen däremot måste vaxas under bar himmel, tar flera dagar......
Det blev rätt bra och jag inser att sommarsol är inget bra väder för vaxning.

Min fråga till forumet är:
Vad är skillnaden mellan Vax och polish?
Rubbing verkar ju vara ok vad det är, det slipar bort tunna lager av oxid och ger vaxliknande resultat, rent och fint för senare vaxning.
Men vad har man polish till ?????

de
Roy
Användarvisningsbild
av ThomasT
Roy skrev:Min fråga till forumet är:
Vad är skillnaden mellan Vax och polish?
Rubbing verkar ju vara ok vad det är, det slipar bort tunna lager av oxid och ger vaxliknande resultat, rent och fint för senare vaxning.
Men vad har man polish till ?????

de
Roy
Polish är ett lättare regöring/slipmedel och vax är något man lägger på efteråt för att fylla i de små repor som är kvar efter poleringen samt skydda lacken.
av Lemerok
Polish är en finare variant av polermedel, Rubbing är grövre.

Rubbing och Polish avvänds för att få lacken bättre och ren.
Vaxet därefter för att skydda ytan och ge mer glans.

Det finns en hel del trevligare produkter idag än de gamla mackmedlen, mer lättjobbat och ger bättre resultat med mindre jobb.

Kör du för hand eller maskin? Vilka medel brukar du köra? Så kan jag tipsa om något som jag tycker fungerar bra.
av Schmoyoho
Kapar tråden lite... Har nu till slut en bil värdig lite lackvård men jag har aldrig gjort något sånt förut. Lacken är ändå i bra skick men skulle vilja få lite mer glans. Någon sorts djuprengöring och sedan vax rakt på? Eller hjälper det att göra någon sorts förarbete med någon enklare form av polish, ifall det hjälper med hållbarheten på glansen om ytan är slät så att det är färre repor för vaxet att fylla ut?

Har även några dåligt ifyllda stenskott så att det blev en liten upphöjning av klarlacken, kanske 2-3 små blobbar där jag kladdat med klarlack, 3-4 mm i diameter. Går dessa att bli av med på något smart sätt utan att skada lacken omkring?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Schmoyoho: Körde Meguiars Clay förra våren, blev riktigt bra glans efter det och vax. (Fuskade den gången och använde deras snabbvax men ändå) :)
av Lemerok
Clay är bra på att få lacken väldigt ren och len, men man ska vara lite försiktig och följa instruktionerna. Kör man på för hårt så kan man orsaka små repor.

Om man kör förhand är en rejält tvätt (inkl. avfettning) följt av clay och sen vax en bra start, då får du rätt fin glans.
Kör då hellre Meguiars eller något av de dyrare märkena på ex. Mekonomen istället för de billiga, de ger oftast bättre resultat enklare. Undvik de billiga egna märkena och de billiga Sonax och Turtle-sakerna. Deras dyrares sortiment är klart bättre än de billiga.

För att hålla glansen och till och med förbättra den vid varje tvätt kan du tvätta med något schysst vaxschampo och gärna köra sprayvax i samband med att du torkar bilen, eller efter.

Vill man testa lite häftigare grejor än vad som finns i butiker så är det bara att kika in på de olika nätåterförsäljarna i Sverige eller utomlands.
Några länkar:
http://www.streetpower-rekond.se/
http://www.bollnasbilvard.se/
http://www.waxdog.se/
http://www.pingens.se/
http://www.prorecond.se/webshop/
http://cdbilvardsprodukter.se/sv/
av Schmoyoho
Har avfettat upp till men inte inkl. rutorna varje tvätt under vintern, men då använder jag också alltid ett turtle-vaxschampo efteråt. Vill minnas bilen hade många fler små tvättrepor när jag köpte den för ett år sedan än nu.

Är clay eller polish något som hör till, eller kan det räcka med att bara köra en avfettningstvätt och sedan vaxa den? Har förstått man nöter på lagret klarlack varje gång man kör clay eller polish så det känns ju onödigt när det känns som att jag har ett okej utgångsskick.

Tänkte köpa något meguiars-vax. Hårdvax är det som ger längst hållande resultat? I teknikens världs vaxguide tyckte de man skulle köpa en polerrondell (med två små "skivor" eller vad man ska kalla det. Trissor?) men jag är lite rädd för att använda sådana när jag aldrig gjort någon lackvård förut och har inget emot att göra det för hand, åtminstone de första gångerna jag gör det.

Något man ska tänka på annars? Spelar det någon roll vad man använder för trasor? Tänker typ någon vanlig slät tygbit för att lägga på vax och en mjuk handduk för att torka bort överflödet efteråt? Någon sa något om att maskera plast- och gummidetaljer - nödvändigt eller bara att tvätta bort efteråt?

Sist men inte minst: mina taskigt lagade stenskott. Hur blir jag av med mina klarlacksblobbar? Syns inte jättemycket men mer än vad de behövs. Gäller ju små punktytor så jag vet inte om man vågar åtgärda dem. Rubbing känns ju väldigt brutalt för lacken runtom och polish kanske för snällt mot själva blobben?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är svårt att definiera just polish, då den är allround och har ett kortvarigt skydd, vanligen i form av vax.
Polish tar bort tvättrepor och är lite "nybörjar"-grej.
Köp en musse-maskin på jula, biltema eller clas ohlson, en sådan med 2 st oscillernade huvuden, den gör att du som nybörjare slipper polerrosor.
Sen måste du köpa rubbing, en grövre och en finare, t ex Prorange hard cut och prorange finish cut.
Du behöver många polertrissor, både hårda, mellan och mjuka.
Dessa byts under poleringen när de blivit smutsiga.
Slutligen lägger du en lackförsegling i stället för vax, då vax håller typ 2-3 månader., medan lackskddet är 12+ månader.

Här har jag kört prorange finish cut och lagt en prorange toughguard 2-komp lackskydd.
IMG_6321.JPG
IMG_6321.JPG (1.89 MiB) Visad 7835 gånger
av andersuw
ThomasT skrev:Polish är ett lättare regöring/slipmedel och vax är något man lägger på efteråt för att fylla i de små repor som är kvar efter poleringen samt skydda lacken.
Precis. Polish är direkt nödvändigt för att ta bort det fula ytlagret på oxiderad lack utan klarlacksskydd, såsom på gamla bilar i solida färger (ej metallic). Rubbing är däremot mer än nöden kräver för vanlig lackrengöring. Det tar man till först om lacken blivit skadad på ett sätt som är svårt att bli av med via polish eller för att jämna ut skarvar efter lackbättring.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
ThomasT skrev:Polish är ett lättare regöring/slipmedel och vax är något man lägger på efteråt för att fylla i de små repor som är kvar efter poleringen samt skydda lacken.
Precis. Polish är direkt nödvändigt för att ta bort det fula ytlagret på oxiderad lack utan klarlacksskydd, såsom på gamla bilar i solida färger (ej metallic). Rubbing är däremot mer än nöden kräver för vanlig lackrengöring. Det tar man till först om lacken blivit skadad på ett sätt som är svårt att bli av med via polish eller för att jämna ut skarvar efter lackbättring.
En finrubbing är bättre eftersom den tillåter att man lägger lackskydd direkt efter. Polish innehåller nästan alltid vax, så lackskyddet fastnar inte på fettet.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]