Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Hmm, detta var nått nytt för mig...
Blir svårt för oss norrlänningar nu då, vi har ju minusgrader mer än halva året..

/L
Användarvisningsbild
av A80TD
Det var första gången jag hör det. Finns det någon motivering till varför det skulle kunna hända?

Man får väl sitta bakom hörnet på bilen och fylla på då, om armarna räcker till. :)
Användarvisningsbild
av cycler
Luft utvidgars sig i värme. Om man tar -20 grader luft och fyller till 2,x bar och sedan kör in i ett garage med +20 grader så har man 2,y bar där 2,y är större än 2,x.

Läste nylgien någonstans där de hade räknat på tryckskillnaden vid någon tempskillnad... vad jag kommer iihåg var det inte så mycket...

dvs ovanstående 40 grader skillnad skulle nog ge mindre än 0,5 bar i skillnad....

OBS Ren gissning från min sida.... kan försöka hitta den igen och räkna om..

/C
av Addekarlsson
Självklart är det sanning i detta påstående, tills man kommer till däckexplosion. När det gäller bildäck, så stämmer det inte. Däremot, cykeldäck, där kan det mycket väl smälla vid stora temperaturskillnader, och man pumpat i luft i kall temperatur.
Men på bilar... Nja... Det enda som händer är som redan sagts, det blir lite högre däcktryck, men inte så det smäller.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Scania
Det var några år sedan jag hörde talas om denna (eventuella) skröna, och dessutom från äldre personer. Kan kanske vara en kvarlevande historia som hade mer bäring på den tiden det fanns innerslangar även i bildäck?

Ok, skönt att höra att det inte gäller nuförtiden. Bor i Skåne, här är det ju inte ofta så kallt men jag har undvikit att fylla på luft vid minusgrader... Behöver inte oroa mig för det längre. Litar på er som kommer från nordligare breddgrader än jag. Ni bör ju veta... 8)
Användarvisningsbild
av A80TD
Däcken håller ju när man kör över stora potthål i vägen så att det bara smäller och bilen hoppar. Att pysa i lite tryckluft i dem känns som en lindrig påfrestning i jämförelse. :)
av haxpet
Trycket ökar respektive minskar med ca 0,1 bar/10 grader Clesius. Så om du fyller på till 2,4 bar i minus 20 grader så har du ca 2,8 bar vid plus 20 grader. Och det är ingen fara för däcket.

Ett däck ska klara ett tryck av 13-15 bar och det är i regel dubbelt så mycket som en vanlig kompressor klarar av att leverera. Ett dåligt däck klarar säkert lite mindre, men jag tror inte att det ska vara någon fara.
av blizzy
det som kan hända är att ventilen hänger sej,å då blir det som pyspunka,därför ska man inte lufta när det är kallt.har själv råkat ut för det.
av Addekarlsson
Då är det dags att byta ventil, för en fräsch ventil ska inte hänga sig trots kyla. :D

Mvh/ Adde
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]