Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
hallå på er!

Nästa vecka ska jag hämta ut min Volvo V40. Jag har en fundering kring hur man ska tvätta bilen? När kan jag börja tvätta den osv?

Vad är erat bästa tips? Känns som jag alltid gjort fel i alla år med mina gamla bilar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Intressant fråga.

Själv har jag tvättat bilen som vanligt. Första gången med handtvätt var efter ca 2 veckor.
Det skadar ju inte heller att blåsa av den lite snabbt nu när det är salt och slask.

Lacken bör väl vara härdad ordentligt redan när du hämtar ut den så någon skillnad att vänta ett par månader innan första tvätten ser jag inte.
av Lajning
När jag lackade om taket på min så var rådet att vänta två veckor innan tvätt (rejmes bilskadecenter, dvs volvoverkstad)
Din nya bil lär ju vara äldre ån två veckor när du hämtar ut den, så tvätt borde inte vara några problem.
av AramisKD
Ok. Men hur gör ni när ni tvättar. Högtryck, sedan bilschampo och sedan spola av eller har ni nåt speciellt för er? :P
Användarvisningsbild
av Derank
Din nya bil är med största sannolikhet redan tvättad och polerad inför leverans så du kan lungt tvätta vidare som du brukar.

finns ingen som heter väntetid på en ny bil, lacken blir aldrig mer härdad än den var då den lämnade fabriken, det säger sig självt.
av Lemerok
AramisKD skrev:Ok. Men hur gör ni när ni tvättar. Högtryck, sedan bilschampo och sedan spola av eller har ni nåt speciellt för er? :P
Jag tvättar lätt förklarat såhär:

Steg 1: Avfettning
På vintern oftast Kallavfettning, spola, alkalisk avfettning, spola.
Medan medlen verkar kan man putsa av fälgarna med.
Vår/sommar/höst blir det endast en svagare blandad alkalisk avfettning, kallavfettning endast vid behov.
Här står lite om de olika sorters avfettningar som finns: http://dahlbergsbilservice.se/bilvard/b ... vfettning/

Steg 2: Tvätt med bilschampo
Tvätta uppifrån och ner.
Gärna en tvätthink med schampoblandning och en med rent vatten, sköljer tvätthandsken i sköljhinken efter varje panel.

Steg 3: Slutspolning och torkning
Spola rent bilen, om möjligt helst med öppen slang på slutet, blir mindre vatten kvar på bilen då. Om man har en vaxad eller skyddad lack.
Torka torr bilen för att slippa vattenfläckar, jag gillar mjuka mikrofiberdukar, snällast mot lacken, men våffeldukar fungerar bra med.
Det finns betydligt bättre dukar idag än sämskskinn.
Man kan även köra snabbvax/våtvax eller liknande samtidigt som man torkar om man vill, ger lite mer glans och lättare att torka då.

Sen kan man gå in betydligt mer på varje del, finns massor att läsa och lära. :)
Fråga på om ni undrar något så ska jag hjälpa så gott jag kan.
Användarvisningsbild
av Derank
Jobbar du hos Dalhbergs el är det Dahlbergs himself?
av Lemerok
Derank skrev:Jobbar du hos Dalhbergs el är det Dahlbergs himself?
Ingen koppling dit alls, det är en av toppträffarna man får upp om man googlar avfettning. :)
En bra förklaring helt enkelt..
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]