Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av hedstrom
Är ju som en hel djungel med olika vaxer och metoder.
Ingen som har tips på något bra och lättarbetat?
Tänka gå över bilen för hand, antar att jag behöver polera för att sedan lägga på något vax. Men vad ska jag använda för produkter?
Användarvisningsbild
av milktrucker
beror på vad du vill uppnå.
Konsumentprodukter är överlag ganska dåliga för att få de grymma resultaten.
Personligen föredrar jag svenska produkter för att stödja svensk produktion, samtidigt som supporten är bara ett samtal bort och på svenska. Det känns tryggt att kunna ringa o fråga tillverkaren så fort det dyker upp en fråga.
Jag arbetar i princip bara med svenska Lahega och deras proffsserie Prorange.
Finns även Autosmart från Smartab, men de vill inte att privatpersoner ska använda deras proffsprodukter så du får ingen support från dem.

jag rekommenderar en polermaskin(mussepigg-modell för 350 kr) och en flaska Prorange Finish Cut för att få upp lystern i bilen. Den river inte på djupet om du har djupa repor, men bilen blir högblank och den tar grunda repor.
Uppe på det lägger du en lackkonservering typ Topguard eller Toughguard så håller sig bilen blank och fin länge, samtidigt som den blir lättvättad.
Om du i stället för lackkonservering lägger vax så håller resultatet ca 3 månader i stället för 12-18 månader.
av Andis
Bra tips från föregående skribent. Fyller på lite med ett vax som jag blivit helt såld på själv efter att polerfirman rekommenderade mig att underhålla deras jobb med det för extra lyster och glans.

Ett Bra och lättarbetat med fint resultat som även håller ett tag.

"meguiars ultimate quik wax" i spray varianten.

Själv helt såld på detta vax så snabbt så enkelt och så bra resultat.

Brukar för mig hålla lätt en månad upp till 3 beroende på väderleken.
Innan det är dags för ny omgång för pärlande vatten på lacken.

Har du inte vanan inne med polermaskin skulle jag råda att prova och lägg på meguiars ultimate quik wax först utan att polera med maskin för att se vad du tycker om resultatet.

Polerna med maskin blir ju fruktansvärt bra om man gör rätt men det kan också gå fel med dåligt resultat eller förstörd lack i extrema fall (polerar genom lacken till grundfärgen)

Men Är du varm i kläderna rekommenderar jag med lahegas sortiment och musse pigg polermaskin.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag rekommenderar att TS läser lite på http://www.bilvardsforum.se
Där finns svar på ALLT. Allt från grundlig tvätt, olika avfettning och alla poleringssteg och olika skydd. Det finns flera saker som man bör göra rätt för att få bästa möjliga resultat.

Olika skydd ger olika vattenavvisande egenskaper. Många gillar pärlorna som lätt rinner av när man börjar köra. Andra skydd gör så att vattnet rinner av i stora sjok. Ett sådant skydd har ja idag.

En maskin med dubbla oscillerande trissor är väl okej. Personligen gillar jag en enkel oscillerande trissa. Jag tycker att ja får bättre kontroll med en mindre maskin där ja enklar ser det ja polerar.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]