Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av AndS
Vad har du för bil? Är det en diesel med värmare har du lösningen där.
Och att köra bilen med AC inkopplad då den även avfuktar luft.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kom ihåg att ACn inte går under vissa temperaturer. Har ACn varit igång på ex. dagen när det var plusgrader och snöslask. Då blir det en del fukt stående i förångaren (den del som kyler tilluften) som bara kan vädras torr. Den fukten hamnar på insidan av rutorna OM ACn inte gå när det är minusgrader.

Jag vill inte få någon imma så ACn får vara avstängd vissa perioder.
av Kimmen90
Stäng inte av ACn, ha den alltid på auto.

Fick det rådet eftersom kylmedlet smörjer leder och packningar. Min kompressor skar efter jag haft min AC på off hela vintern.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag stänger av ACn när den inte behövs, men ser till att köra den minst nån gång i månaden vintertid. (det blir oftast mer än en gång i månaden då man ibland behöver få bort fukt...) Tycker det känns onödigt att öka förbrukningen med 5-10%.. (Kanske närmre 5% under vintern då den inte jobbar så hårt.. Men ändå...)
av AndS
Perra83 skrev:Kom ihåg att ACn inte går under vissa temperaturer. Har ACn varit igång på ex. dagen när det var plusgrader och snöslask. Då blir det en del fukt stående i förångaren (den del som kyler tilluften) som bara kan vädras torr. Den fukten hamnar på insidan av rutorna OM ACn inte gå när det är minusgrader.

Detta lyfter jag ett frågetecken till om det det stämmer utifrån vad Volvo själva skriver hur defroster fungerar, citat:
"Defroster, Används för att snabbt få bort imma och is från framrutan och sidorutorna. Luft
strömmar till rutorna. Lampan i defrosterknappen lyser är funktionen är inkopplad.
När funktionen valts sker dessutom följande för att ge maximal avfuktning av luften i
kupén:
• luftkonditioneringen kopplas automatiskt in
• återcirkulationen kopplas automatiskt ur."
av AndS
joel80 skrev:Jag stänger av ACn när den inte behövs, men ser till att köra den minst nån gång i månaden vintertid. (det blir oftast mer än en gång i månaden då man ibland behöver få bort fukt...) Tycker det känns onödigt att öka förbrukningen med 5-10%.. (Kanske närmre 5% under vintern då den inte jobbar så hårt.. Men ändå...)
Inte tar AC 5-10 % mera i förbrukning, men det kanske blir en annan tråd att ta den dialogen. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
AndS skrev:
Perra83 skrev:Kom ihåg att ACn inte går under vissa temperaturer. Har ACn varit igång på ex. dagen när det var plusgrader och snöslask. Då blir det en del fukt stående i förångaren (den del som kyler tilluften) som bara kan vädras torr. Den fukten hamnar på insidan av rutorna OM ACn inte gå när det är minusgrader.

Detta lyfter jag ett frågetecken till om det det stämmer utifrån vad Volvo själva skriver hur defroster fungerar, citat:
"Defroster, Används för att snabbt få bort imma och is från framrutan och sidorutorna. Luft
strömmar till rutorna. Lampan i defrosterknappen lyser är funktionen är inkopplad.
När funktionen valts sker dessutom följande för att ge maximal avfuktning av luften i
kupén:
• luftkonditioneringen kopplas automatiskt in
• återcirkulationen kopplas automatiskt ur."
Då har du inte förstått komponentegenskaperna.
Går kompressorn som kyler förångaren som kyler och avfuktar luften till kupén då är allt frid och fröjd. Säg att kompressorn går ner till 0°C uteluft. Temeraturen kan sjunka snabbt fram åt kvällen säg till -5°C. Startar du då bilen så går inte kompressorn. Den kvarvarande fukten i förångaren som inte har droppat till marken hamnar då i kupén och skapar imma på rutorna ÄVEN fast AC ON lyser med fast sken. Så är det bara och det är inget man kan göra åt saken.
Jag stänger inte av ACn för att spara någon enstaka krona utan av praktiska skäl.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]