Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Frippan
Jag väntar på min nya Volvo, när jag fråga min handlare om det var ok att direkt lämna den till Mr Cap för lackförsegling så svarade han "Nej, då upphör Volvos lackgaranti att gälla". Är det någon annan som känner till något om detta?
Så här står det i min instruktionsbok :

Viktigt

Enbart lackbehandlingar rekommenderade av Volvo ska användas. Andra behandlingar; såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti.
För det första om du får lacksläpp/blåsor inom garantiperioden kan Volvo såklart aldrig se om du använt dig av Mr Cap el Volvos egna, de är omöjligt och faller inom sin egen rimlighet. om du köper bilen beggad tex en 1årig bil har du ju ingen aning om vad ägare 1 gjort med lacken.

Det är ungefär som att säga att lackgarantin gälle inte om bilen är omlackerad...............

Det må så vara att Volvo tycker att ni ska använda deras produkter men vid en ev lackreklamation går inget sådant att kolla upp iaf, det är ungefär som att säga att lackgarantin gäller inte om du tvättat bilen med Yes
och vad rekomenderar Volvo då? för de har ju inga egna produkter utan använder sig av andra företag som rekondar deras fordon. Så det blir ju väldigt svårt för konsumenten att veta vad han ska använda för vax/lackförsegling/rubbing osv.

Nä, det där köper inte jag iaf.
Användarvisningsbild
av P210
Samtidigt svårt för Volvo att bevisa vad du lackskyddat bilen med vid ev. garantiärende, ska de skicka en bit av lacken på kemisk analys då, för att hitta rester av otillåtna ingredienser? Och vad går gränsen, ska Volvo välja ut schampo och vax åt konsumenten också?
Helt korrekta antaganden. Vid ev reklamation så går det inte se om bilen är behandlad med icke godkänt medel.

När jag gjort lack reklamationer på bilar som varit behandlade så har jag även fått betalt för ny behandling på reparerad yta. Helt utan frågor kring tidigare behandling!

Ang godkända preparat så är det numera wurths produkter som gäller. Dessa ska användas om man ska följa riktlinjer.
Droopy skrev:För det första om du får lacksläpp/blåsor inom garantiperioden kan Volvo såklart aldrig se om du använt dig av Mr Cap el Volvos egna, de är omöjligt och faller inom sin egen rimlighet. om du köper bilen beggad tex en 1årig bil har du ju ingen aning om vad ägare 1 gjort med lacken.

Det är ungefär som att säga att lackgarantin gälle inte om bilen är omlackerad...............

Det må så vara att Volvo tycker att ni ska använda deras produkter men vid en ev lackreklamation går inget sådant att kolla upp iaf, det är ungefär som att säga att lackgarantin gäller inte om du tvättat bilen med Yes
Lackgarantin gäller inte på omlackad bil, även om det är gjort på aukt verkstad, i all fall när det gäller Audi. Det fick jag bittert erfara.

Då har man istället 1 års reklamationsrätt hos den firman som gjort jobbet.

För jävligt tycker jag, men så är det tydligen.
Triad skrev: När jag gjort lack reklamationer på bilar som varit behandlade så har jag även fått betalt för ny behandling på reparerad yta. Helt utan frågor kring tidigare behandling!
Samma här. Volvia betalade för Mr CAP behandling på nylackade ytor efter skada.
Triad skrev:Helt korrekta antaganden. Vid ev reklamation så går det inte se om bilen är behandlad med icke godkänt medel.

När jag gjort lack reklamationer på bilar som varit behandlade så har jag även fått betalt för ny behandling på reparerad yta. Helt utan frågor kring tidigare behandling!

Ang godkända preparat så är det numera wurths produkter som gäller. Dessa ska användas om man ska följa riktlinjer.

Synd att inte ÅF själva följer volvos rekomendationer då, här i stan använder den firman som rekondar både nya och beggade Volvo sig av smartabs produkter till 95%.

Jag förutsätter att man kan skita fullständigt i den där rekomendationen för den är helt tandlös och ett påhitt bara för att.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]