Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1014399
Står i begrepp att köpa 4 nya vinterdäck till en av hushållets bilar.
Ställer mig iom detta den förmodligen vanligaste frågan i dessa tider - ska man åka på friktion eller på dubbar?

Bor i Hallands län och det blir en del motorvägskörning, ca 4 mil om dagen men även lite stad och landsväg.
Ratio motorväg/stadstrafik ca 80/20.

Tror jag har snöat in mest på Nokian Hakkapellitta R2 (friktionsdäck) men är ändå rätt så kluven!

Läste dock på nätet följande där de testade däck som rullat ca 2 säsonger (1000 mil):

Vid testerna på is är det just det dubbade däcket som har tappat mest prestanda – så mycket att ett begagnat nordiskt dubbfritt däck fungerar minst lika bra. Testresultaten pekar på att just dubben är en färskvara i långt högre utsträckning än vad som tidigare varit känt.


Jag kan ju tycka att 3 säsonger är en rimlig hållbarhet men redan efter 2 så har dubbdäcket tappat såpass mycket prestanda att det är likvärdigt med ett friktionsdäck med samma bakgrund.

Så frågan är, är det en smart gyllene medelväg att köpa ett BRA friktionsdäck eller ska man satsa på ett BRA dubbat däck och byta dessa efter bara 1-2 säsonger?

:???:

Vad hade ni satsat på?
#1014425
Perra83 skrev:Jag har alltid kört på dubbat förr. Nu har ja kört dubbfria sedan 2012 och är väldigt nöjd.
Har Nokian hakka R.
Hakka R2 är lockande. Låter ju så himla bra med dessa mikropartiklar som ska öka greppet.
Även Goodyear UltraGrip Ice 2 verkar bra.

Lutar riktigt mycket åt att det blir friktion om nu det jag läste stämmer - att dubbdäcket endast är bättre säsong 1 och därefter jämnt lopp de efterföljande säsongerna!
#1014441
E6:an underhålls väl, men i halland finns den förrädiska svarthalkan och då är friktionsdäck chanslösa.
friktionsdäck passar bra i inlandet och i norrland där det finns snö. På barmark och is är friktionsdäck ingen höjdare.
#1014452
Förekomsten av svarthalka ett par morgnar per säsong är inte skäl nog för dubbdäck. Jag har kört kontinentala dubbfria sedan sju år på västkusten och är mycket nöjd.
#1014512
Man blir ju lite lätt förvirrad alltså.

Teknikens värld säger dubbdäck suger från säsong 2
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... ga-126172/

VTI säger att ett riktigt slitet dubbdäck är bättre än ett bra friktionsdäck
http://www.vti.se/sv/publikationer/over ... altstudie/

Min uppfattning efter en del läsning är att de båda däcktyperna är likvärdiga på icke halt underlag dvs torrt eller vått.

Och med det resonemanget borde ju dubbdäcket vara ett självklart val?

Stringerbell: Varför just kontinentala?
#1014623
Kontinentala dubbfria är i många fall inte tillåtna i Sverige som vinterdäck. Dom har fel gummiblandning och är direkt livsfarliga i minusgrader. Krockar man med sånna kan det bli dyrt...


Edit:
Lista på godkända däck, finns däcken inte med här räknas dom inte som vinterdäck.
http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... newswe.pdf

Listan kommer härifrån:
http://stro.se/information/vinterdack/personbil/
#1014631
inte godkända?

Alla däck märkta MS, M-S, M+S och Mud and Snow är godkända under förutsättning att de har minst 3 mm mönster kvar.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]